Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.
Celem artykułu jest przedstawienie różnych definicji, popularnych teorii i metod pomiaru dobrostanu uczniów w szkole. Artykuł wskazuje również ważne czynniki, które wpływają na dobrostan uczniów w szkole i jego korelaty. Artykuł składa się z czterech części: dyskusji na temat tego, czym jest dobrostan, definicji dobrostanu ucznia w szkole i jego istotnych czynników, wskazania istotnych korelatów dobrostanu ucznia w szkole oraz opisu znanych metod jego pomiaru. Podsumowując przegląd teorii i badań przedstawionych w tym artykule, dobrostan ucznia w szkole można ogólnie zdefiniować jako ogólną satysfakcję ucznia i poczucie satysfakcji ze szkoły. Na bardziej szczegółowym poziomie można wymienić ważne składniki dobrostanu uczniów w szkole, takie jak relacje społeczne, w tym relacje z nauczycielami i rówieśnikami, sukcesy szkolne, warunki w szkole i klasie oraz czynniki indywidualne. ; Narzędzia pomiaru dobrego samopoczucia w szkole są zazwyczaj samoopisowe i albo ujmują je holistycznie jako ogólny poziom zadowolenia i satysfakcji ucznia ze szkoły, albo wielowymiarowo ? ogólny poziom dobrego samopoczucia w szkole składa się z jego istotnych czynników. Pomimo braku zgody wśród badaczy co do definicji dobrego samopoczucia ucznia w szkole i pewnej heterogeniczności narzędzi pomiarowych, warto zbadać dobre samopoczucie w szkole, ponieważ może być ono ważnym wskaźnikiem funkcjonowania ucznia w placówce edukacyjnej. Obecnie szkoły powinny nie tylko wspierać uczniów w rozwijaniu ich umiejętności i osiąganiu najlepszych wyników, ale także umożliwiać im osiągnięcie dobrego samopoczucia.
The aim of the article is to present various definitions, popular theories, and methods of measuring student well-being at school. The article also indicates important factors that contribute to the students` school well-being and its correlates. The article consists of four parts: a discussion of what well-being is, a definition of a student`s school well-being and its significant factors, an indication of significant correlates of a student?s school well-being, and a description of known methods of measuring it. Summing up the review of theories and research presented in this article, the student`s school well-being can be broadly defined as the student`s overall satisfaction and sense of satisfaction with school. At a more detailed level, important components of school well-being for students can be enumerated, such as social relationships, including relationships with teachers and peers, school successes, school and classroom conditions, and individual factors. ; School well-being measurement tools are usually self-descriptive and either capture it holistically as a student`s overall level of contentment and satisfaction with school or multidimensionally - the general level of school well-being consists of its significant factors. Despite the lack of agreement among researchers regarding the definitione of a student`s school well-being and the certain heterogeneity of measurement tools, it is worth examining school well-being because it can be an important indicator of a student`s functioning in an educational institution. Today, schools should not only support students in developing their abilitiesand achieving the best results but also enable them to achieve well-being.
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
(Nie)nowe problemy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2024-12-11
2024-12-11
0
https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/91549
Kaczyńska, Aleksandra Ćwirynkało, Katarzyna Bartnikowska, Urszula Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.
Kowalski, Mirosław Radziwołek, Marcin Bąbka, Jarosław - red Kowalska, Ewa - red.
Mueller, Marcus Stankiewicz, Janina - red. nacz. Preston, Peter- red. jęz. Zmyślony, Roman - red. statyst. Skalik, Jan - red. Moczulska, Marta - red. Adamczyk, Janusz- red.
Wojciechowska, Ludwika Kasperek, Dorota Katarzyna Olszewska, Anna Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.
Frąckowiak, Tomasz
Majewska, Lucyna Gorzelana, Joanna - red. nauk. Seul, Anastazja - red. nauk.
Grzemna, Karolina
Szydłowska, Karolina Ćwirynkało, Katarzyna Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.