Struktura obiektu

Autor:

Korzeniewska, Paulina

Współtwórca:

Bugajski, Marian - red. nauk. ; Szott, Mirosława (1987 -) - red. nauk. ; Łastowiecki, Janusz - red. nauk.

Tytuł:

Transformacja antybohatera w kinie sportowym = Transformation of a sport antihero on screen

Tytuł publikacji grupowej:

Filologia Polska, z. 10

Temat i słowa kluczowe:

antybohater ; antybohaterka ; kino sportowe ; serial ; "Wściekły Byk" ; "Zapaśnik" ; "Gambit królowej" ; antihero ; sports movies ; TV series ; "Raging Bull" ; "The Wrestler" ; "Queen`s Gambit"

Streszczenie:

Niniejszy artykuł stara się prześledzić przemianę ekranowych antybohaterów w kinie sportowym. Materiał wybrany do analizy składa się z trzech tytułów, które problematyzują postać antybohatera (lub antybohaterki) w określonych społecznych i kulturowych okolicznościach, z wykorzystaniem powszechnych stereotypów dotyczących ich dyscyplin, a także biorąc pod uwagę oczekiwania dotyczące płci i przedstawianie porażki sportowej. Te tytuły to klasyczny film biograficzny "Wściekły Byk" (1980) opowiadający historię targanego konfliktami boksera Jake`a La Motty, opowieść Darrena Aronofsky`ego o zniekształconej i rozpadającej się na oczach widza męskości, "Zapaśnik" (2008), oraz popularny serial na platformie Netflix, "Gambit królowej" (2020), będący zapisem losów fikcyjnej genialnej szachistki Elizabeth Harmon. Zestawienie i porównanie wymienionych postaci sugeruje, że antybohater(ka)-sportowiec przechodzi na ekranie gruntowną przemianę; od karmiącego się przemocą La Motty do niepokojącej, ale fascynującej i inspirującej, Harmon.

Abstract:

This article strives to follow through the transformation of sports antiheroes on screen. The material selected for analysis consists of three titles exploring and challenging a sports antihero (or antiheroine) given social and cultural circumstances, common stereotypes about their respective disciplines, gender expectations and the portrayal of athletic failure: a canonic biopic "Raging Bull" (1980) telling a story of a troubled boxer Jake La Motta, Daren Aronofsky`s story of a distorted and decayed image of masculinity, "The Wrestler", and a recent hit Netflix show "Queen`s Gambit" on a genius chess player Elizabeth Harmon. I argue that the persona of a sports antihero on screen undergoes a thorough change; from flawed and brutal La Motta to troubled, yet intriguing and inspiring, Harmon.

Wydawca:

Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Instytut Filologii Polskiej

Data wydania:

2024

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

DOI:

kliknij tutaj, żeby przejść

Strony:

335-343

Źródło:

Filologia Polska. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego, z. 10

Jezyk:

pol

Licencja CC BY-NC-ND 4.0:

kliknij tutaj, żeby przejść

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego