Obiekt

Tytuł: Miasto świateł, światła miasta czy. . . światło w mieście? Sztuczne oświetlenie w kontekście przestrzeni miejskiej = City of lights, lights of the city or. . . Light in the city? Artificial light in the context of urban space

Autor:

Rosińska, Monika ; Luczys, Piotr

Data wydania:

2009

Typ zasobu:

artykuł

Współtwórca:

Leszkowicz-Baczyńska, Żywia - red. ; Nyćkowiak, Justyna - red.

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 35

Streszczenie:

Historia sztucznego światła jest jednocześnie historią początków miejskiego krajobrazu. Począwszy od "Passages" Benjamina, w których światło ukazuje alejki Paryża, poprzez liczne projekty artystyczne XIX i XX wieku, antropologiczne studia M. Bille`a i behawioralne studia A. E. Stampa, kończąc na temacie intensywności światła jako wskaźnika potencjału metropolitalnego danego regionu świata (np. projekt NASA "World Lights"), a także elementu znieczulenia miejskiej ikonosfery (np. projektowanie światłem i laserem), światło staje się również nieodłącznym elementem badań w ramach studiów urbanistycznych i przestrzennych. Zwykle jednak temat światła traktujemy "dodatkowo", "przy okazji", jako "uzupełnienie", a nie jako temat nadrzędny, czyli podstawowy wątek refleksji. ; Biorąc pod uwagę, że sztuczne światło wygenerowało nieznane dotąd zjawiska (np. zanieczyszczenie światłem, prześwietlenie itp.) i doprowadziło do współczesnego zwycięstwa humanizacji i oswojenia przestrzeni miejskiej (np. "życie nocne", ruch uliczny itp.), konieczne jest jednak określenie jego roli w procesach społecznych, a także jego umiejscowienia w obszarze zainteresowań socjologii miejskiej i przestrzennej, jako równorzędnego w stosunku do innych tematów. Artykuł jest próbą "rehabilitacji" tematu światła w obszarze nauk społecznych i wskazaniem możliwych ścieżek objaśniających dotyczących refleksji nad "miastami światła".

Abstract:

The history of artificial light (kerosene, eletri, LED) is at the same time the history of the origins of the urban landsape. Beginning with Benjamin`s "Passages", in whih the light brings into view the enshrouded alleys of Paris, through numerous artistic projects of the 19th and the 20th century, M. Bille`s anthropological and A. E. Stamp`s behavioural studies, ending with the onept of the intensity of light as the indiator of the metropolitan potential of a given region of the world (e.g., NASA "World Lights project"), as well as an element of the anesthetisation of urban iconosphere (e.g., light and laser design), the light is also becoming an inherent element of research within urban and spatial studies. Usually, however, the subject of light ours "additionally", "by the way", as a "supplement", and not as the primary theme, i.e., the basic line of reflection and the mutual realm of presented ideas. ; Considering the fat that artificial light generated the phenomena unknown thus far (e.g., light pollution, over-illumination, et.) and led to the modern victory of humanising and familiarising urban space (e.g., "nightlife", traffic, etc.), it is, however, necessary to define its role within social processes, as well as its location in the realm of urban and spatial sociology interests, as equivalent in relation to other topics. The article is an attempt to "rehabilitate" the subject of light within the realm of social sciences and to point out possible explanation paths concerning the reflection on "cities of light".

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:zbc.uz.zgora.pl:83956

Strony:

131-159

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 35, część 2

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

7 kwi 2025

Data dodania obiektu:

7 kwi 2025

Liczba wyświetleń treści obiektu:

67

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/93968

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Obiekty Podobne

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji