Object structure
Creator:

Ochonczenko, Helena

Contributor:

Miłkowska, Grażyna - red.

Title:

Studenci z niepełnosprawnościami na uczelni wyższej - wybrane aspekty funkcjonowania = University students with disabilities: selected aspects of functioning

Group publication title:

Rocznik Lubuski, 36

Subject and Keywords:

studenci z niepełnosprawnością ; szkolnictwo wyższe ; Polska

Abstract_pl:

Możliwości zaspokajania potrzeb bytowych, zwłaszcza edukacyjnych, studentów są zróżnicowane, biorąc pod uwagę np. fakt występowania (lub nie) dysfunkcji ciała wynikających z niepełnosprawności. Dysfunkcje takie nie tylko ograniczają wyżej wymienione możliwości, ale również rodzą nowe, specyficzne potrzeby. Aby je zaspokoić, studenci (podobnie jak cała społeczność osób niepełnosprawnych) bardzo często muszą polegać na wsparciu różnych osób i instytucji, ze względu na np. napotykanie wielu barier (społecznych, psychicznych, prawnych, komunikacyjnych, architektonicznych itp.). ; W Polsce, mimo podejmowania wielu cennych inicjatyw mających na celu udostępnienie uczelni osobom niepełnosprawnym, niewiele z nich jest dostosowanych do potrzeb takich studentów. Aby móc potrzeby zaspokoić, należy je najpierw zidentyfikować. W niniejszym opracowaniu skupiono się na wybranych obszarach badawczych dotyczących problemów i potrzeb studentów niepełnosprawnych, a także ich poczucia samoskuteczności wraz z doświadczeniem edukacyjnym i rehabilitacyjnym. Zapoznanie się z opinią zainteresowanych na powyższe kwestie wydaje się mieć znaczenie, ponieważ można ją postrzegać w kontekście zarówno zagrożeń, jak i szans rozwojowych.

Abstract:

Possibilities of satisfying living needs, especially educational ones, of students are diversified, taking into account, e.g., the fact of exhibiting (or not) body dysfunctions resulting from disabilities. Such dysfunctions not only limit the aforementioned possibilities, but they also bring about new, specific needs. To satisfy those, students (just like the entire community of the disabled) very often have to rely on the support of various people and institutions, due to, for instance, encountering many barriers (social, mental, legal, communicational, architectural, etc.). ; In Poland, despite many valuable initiatives being undertaken that aim at making higher education institutions available to people with disabilities, not many universities are adapted to the needs of such students. To be able to satisfy their urgencies, one has to first identify those. In this paper, the focus is on selected research areas regarding the problems and needs of disabled students as well as their sense of self-effectiveness along with education and rehabilitation experience. Learning the opinion of the ones concerned on the above mentioned issues seems to be meaningful as it may be perceived in relation to both their developmental threats and opportunities.

Publisher:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Date:

2010

Resource Type:

artykuł

Format:

application/pdf

Pages:

61-77

Source:

Rocznik Lubuski, tom 36, część 1

Language:

pol

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

×

Citation

Citation style: