Object structure
Creator:

Papiór, Elżbieta ; Roszkowska, Martyna

Contributor:

Miłkowska, Grażyna - red.

Title:

Zaufanie młodzieży licealnej do instytucji = Confidence of secondary school students in institutions

Group publication title:

Rocznik Lubuski, 36

Subject and Keywords:

szkolnictwo ponadpodstawowe ; młodzież szkolna ; instytucje publiczne ; zaufanie

Abstract_pl:

Literatura socjologiczna prezentuje poglądy, że kluczem do skutecznej demokracji jest budowanie kapitału społecznego. Zaufanie społeczne jest istotnym składnikiem kapitału społecznego, w szczególności zaufania do partii politycznych i instytucji politycznych związanych z władzą wykonawczą (rząd, policja, wojsko), ustawodawczą (parlament) i sądowniczą (prokuratura, sądy, trybunał konstytucyjny). Zdaniem wielu badaczy zaufanie do tych instytucji odgrywa ważną rolę w kształtowaniu przekonań i postaw wobec demokracji. W artykule przedstawiono poglądy i oceny dotyczące funkcjonowania instytucji społecznych w Polsce, wyrażone przez absolwentów szkół średnich z Zielonej Góry.

Abstract:

Sociological literature expresses views that the key to efficient democracy lies in building social capital. Social trust is an essential constituent of social capital, in particular trust in political parties and political institutions associated with the executive (government, police, military), the legislative (parliament), and the judiciary (prosecutor`s office, courts, constitutional tribunal) branch. According to many researchers, trust put in these institutions plays a major role in the development of beliefs and attitudes towards democracy. The article presents views and assessments on the functioning of social institutions in Poland given by secondary school graduates from Zielona Gora.

Publisher:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Date:

2010

Resource Type:

artykuł

Format:

application/pdf

Pages:

103-114

Source:

Rocznik Lubuski, tom 36, część 1

Language:

pol

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

×

Citation

Citation style: