Object structure
Creator:

Jelonek, Magdalena

Contributor:

Chałubiński, Mirosław - red. ; Narkiewicz-Niedbalec, Ewa - red.

Title:

Społeczna produktywność szkół wyższych, czyli czego oczekuje się obecnie od uniwersytetów? = Social productivity of universities. What are universities expected to do nowadays?

Group publication title:

Rocznik Lubuski, 37

Subject and Keywords:

szkolnictwo wyższe ; oczekiwania

Abstract_pl:

Temat niniejszego artykułu nawiązuje do tych debat trwających nieprzerwanie od kilkudziesięciu lat oraz do reform, które miały miejsce w latach 80. XX wieku zarówno w szkołach brytyjskich, amerykańskich, jak i australijskich, a które docelowo zwiększyć miały produktywność jednostek akademickich. O podobnych zmianach coraz częściej mówi się w kontekście reformy Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego. ; Dyskusja na temat reformy szkolnictwa wyższego została zapoczątkowana jeszcze w latach 80. XX wieku. Bezpośrednim powodem był kryzys państwa dobrobytu i samych instytucji publicznych. W tym to okresie prowadzona była intensywna debata na temat wkładu, jaki szkoły wyższe wnoszą w rozwój społeczno-gospodarczy, charakteryzowanego zazwyczaj w relacji do społecznych kosztów związanych z procesem kształcenia, takich jak m.in. podatki.

Abstract:

The article presents the concept of social productivity of universities elaborated within the preparation of PhD thesis entitled "Social productivity of universities - new concept of teaching productivity". The process of constructing social productivity model was based on the reconstruction of theoretical concept present in the consciousness of social representatives and universities. ; This theoretical concept, rooted in dominant ideologies, indicates major expected functions of universities and shows the way these functions should be performed. Simplifying the problem, it may be said that in the European, Polish or regional documents and academic debate there is a model, although not always consistent, of relations between university activities and expected results of the activities ( so-called "causal vision of institution activities"). ; In the paper the author used worked-out methodology for reconstructing objectives which assumes a multistage process of reconstructing them (taking into account both imposed objectives, mostly codified in standard documents, and the objectives functioning only in decision-makers` consciousness). The reconstruction of objectives was carried out allowing for various perspectives: historical, theoretical, strategic and critical (showing the opinions of examined experts on functioning of the sector). ; The purpose of the article is to present the methodology of work on the concept of functioning of an institution (objectives analysis) - such a concept frequently becomes the first step in the evaluation process of functioning of the sector. Another aim is to exemplify the way the reconstruction of objectives could be done. ; The discussed model was reconstructed based on Polish and European documents designating future trends in academic sector. Subsequently it was supplemented by the concept of functioning of academic institutions, analyzed during in-depth interviews with the representatives of authorities, enterprises and academic sector.

Publisher:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Date:

2011

Resource Type:

artykuł

Format:

application/pdf

Pages:

143-164

Source:

Rocznik Lubuski, tom 37, część 1

Language:

pol

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

×

Citation

Citation style: