Struktura obiektu

Autor:

Sikorski, Dariusz Konrad

Współtwórca:

Bednarczyk-Stefaniak, Emanuela - red. ; Seul, Anastazja - red.

Tytuł:

"Jasność boli głębiej" - o kulturze miłosierdzia według Karola Wojtyły i Józefa Tischnera na podstawie wybranych tekstów = "Brightness hurts more deeply". The culture of charity by Karol Wojtyla and Józef Tischner - on the bas is of selected texts

Tytuł publikacji grupowej:

Scripta Humana, 8

Temat i słowa kluczowe:

Jan Paweł II, papież (1929-2005) ; John Paul II ; etyka chrześcijańska ; Christian ethics ; miłosierdzie ; mercy

Streszczenie:

Dla Jana Pawła II samowiedza, a raczej wiara w możliwość poznania prawdy, jako wartość uniwersalna, jest warunkiem szczerego i autentycznego dialogu między ludźmi. Miłosierdzie Karola Wojtyły to kluczowa kategoria antropologiczna, która określa naturę człowieczeństwa. We wczesnych tekstach przyszłego papieża, zwłaszcza w dramacie "Brat naszego Boga", możemy znaleźć tezę - klucz, że życie ludzkie może stać się bardziej ludzkie przez uczynki miłosierdzia, miłość. Człowiek jest rozpoznawany w swojej istocie, ponieważ kocha. ; Józef Tischner pokazał, że miłosierdzie leży na antypodach myślenia rewolucyjnego. Przeciwstawia Robespierre'owi świętą Faustynę Kowalską i twierdzi: "Miłosierdzie według Robespierre'a wyraża się jako terror bez granic, według Faustyny Kowalskiej, rzeczniczki miłosierdzia Bożego, to przebaczenie bez granic". Dla Jana Pawła II i Józefa Tischnera wyobraźnia miłosierdzia jest kluczem do budowania wspólnoty ludzkiej.

Abstract:

For John Paul II self-knowledge or rather belief in the possibility to know the truth, as a universal value, is a condition for sincere and authentic dialogue between people. Mercy by Karol Wojtyla is a key antropological category that defines nature of humanity. In ealry texts of the future pope, especially in a drama "Brother of Our God", we may find the key thesis that human life can be made more human through works of mercy, love. A man is recognized in his essence because he loves. ; Jozef Tischner showed that mercy lies at the antipodes of revolutionary thinking. He sets saint Faustyna Kowalska in opposition to Robespierre and claims: "Mercy according to Robespierre is expressed as terror without limits, according to Faustyna Kowalska, spokeswoman for God`s mercy, means forgiveness without limits". For John Paul II and Jozef Tischner imagination of mercy is the key for building the human community.

Wydawca:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Data wydania:

2017

Typ zasobu:

rozdział w książce

Format:

application/pdf

Strony:

299-309

Źródło:

Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego: Seria Scripta Humana, tom 8

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego