Struktura obiektu

Autor:

Svendsen, Jesper Tinggaard

Współtwórca:

Steciąg, Magdalena - red. nauk. ; Bugajski, Marian - red. nauk.

Tytuł:

The power of the textbook: A framework for analysing the construction of pedagogic identities and pedagogic knowledge in textbooks = Siła podręcznika: ramy analizy konstrukcji tożsamości pedagogicznych i wiedzy pedagogicznej w podręcznikach

Tytuł publikacji grupowej:

ZSJ 2013

Temat i słowa kluczowe:

tożsamość ; tożsamość aktywna ; tożsamość pasywna ; tożsamość deliberatywna ; memetyka ; identyfikacja ; samoidentyfikacja ; język ; językoznawstwo ; językoznawstwo polskie

Abstract:

The main premise of this paper is that the textbook should be understood to be at one and the same time a particularly powerful document to establish and maintain dominant discourses and a seismograph for the reading such discourses. In this way, the textbook is not just at tool to enhance learning but also a place where pedagogic identities and pedagogic knowledge is constructed. ; Among other subject matters, Fairclough has attached great importance to the analysis of educational discourses. Nevertheless, he has not made a specific focus on the textbook as specific genre. Against this background, the paper constitutes a theoretical and analytical framework for examining textbooks on multiple levels based on Norman Fairclough`s version of Critical Discourse Analysis, Basil Bernstein`s theory of the Pedagogic Device and elements of current research in textbooks that are compatible with a critical discourse analytical tradition.

Wydawca:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Data wydania:

2014

Typ zasobu:

rozdział w książce

Format:

application/pdf

DOI:

10.59444/2014SERredSte_Bugr23

Strony:

281-287

Źródło:

Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze 2013

Jezyk:

eng

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego