Struktura obiektu

Autor:

Markowska-Manista, Urszula

Współtwórca:

Bochno, Ewa - red. ; Kopaczyńska, Iwona - red.

Tytuł:

Non-contextual teaching of sensitive topics focusing on cultural diversity in Polish schools = Bezkontekstowe nauczanie tematów drażliwych z uwzględnieniem różnorodności kulturowej w polskich szkołach

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 47

Temat i słowa kluczowe:

non-contextual teaching ; sensitive topics ; cultural diversity in Polish schools ; decolonisation ; nauczanie bezkontekstowe ; tematy drażliwe ; różnorodność kulturowa w polskich szkołach ; dekolonizacja

Streszczenie:

Celem niniejszego artykułu jest uchwycenie specyfiki i zasadności bezkontekstowego nauczania tematów drażliwych z uwzględnieniem rosnącej różnorodności kulturowej w polskich szkołach. Termin "nauczanie bezkontekstowe" oznacza naukę o różnorodności kulturowej w szkołach, które przez długi czas nie były, ale z czasem stają się coraz bardziej kulturowo zróżnicowane. Z jednej strony, artykuł poświęcony jest asymetrii szkolnej związanej z programami nauczania. Z drugiej opisuje potrzeby zróżnicowanych grup uczniów i nauczycieli związane z dekolonizacją treści edukacyjnych w coraz bardziej zróżnicowanym świecie. Ze względu na ograniczoną ilość miejsca artykuł jest jedynie próbą zasygnalizowania pewnych istotnych dla omawianego tematu kwestii, które mogą stanowić punkt wyjścia do dalszych analiz i refleksji nad koniecznością dekolonizacji szkolnych programów nauczania.

Abstract:

The aim of this article is to capture the specifics and validity of non-contextual teaching of sensitive topics focusing on the increasing cultural diversity in Polish schools. The term "non-contextual teaching" refers to teaching about cultural diversity in schools which were non-diverse for a long period of time, but are becoming increasingly culturally diverse. On the one hand, the paper looks at school asymmetries related to school curricula. On the other hand, it describes the needs of diverse groups of students and teachers connected with the decolonisation of educational content in the increasingly diversified world. Due to the limited space available in the paper, the article is only an attempt at signalling certain issues important for the subject at hand that can be a point of departure for further analysis and reflection about the necessity to decolonise school curricula.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Data wydania:

2021

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

DOI:

kliknij tutaj, żeby przejść

Strony:

141-156

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 47, część 1

Jezyk:

eng

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego