Autor:
Współtwórca:
Kowalski, Mirosław - red. ; Kowalska, Ewa - red.
Tytuł:
Tytuł publikacji grupowej:
Temat i słowa kluczowe:
Uniwersytet Zielonogórski ; absolwenci ; badania ; monitorowanie losów absolwentów
Streszczenie:
W artykule przedstawiono wybrane wyniki dwóch edycji badań losów zawodowych absolwentów kierunku pedagogika Wydziału Pedagogiki, Socjologii i Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Zielonogórskiego. Pierwsza edycja badań, zakończona w 2010 roku, obejmowała absolwentów roczników 2005-2009. W drugiej edycji, zakończonej w roku 2013 badaniami objęto absolwentów pedagogiki kolejnych roczników 2010-2013. ; W monitorowaniu losów zawodowych absolwentów przez uczelnie i inne instytucje coraz częściej zauważa się, że ocena sytuacji zawodowej w kilkuletniej perspektywie czasowej, a nie po kilku miesiącach, daje bardziej trafne wyniki. To spostrzeżenie uzasadnia objęcie badaniami w obu edycjach tych, którzy mieli od kilku miesięcy do 5 lat doświadczenia na rynku pracy, co jest szerszym rozumieniem pojęcia absolwent niż definicja GUS.
Abstract:
The article presents chosen results of research carried out twice in the field of professional careers of graduates of pedagogy in the Pedagogy, Sociology and The Health Science Departments at the University of Zielona Góra. The first edition of the research, completed in 2010, included the graduates of 2005-2009. The second edition of the research completed in 2013 diagnosed the following graduates of pedagogy (2010-2013) by means of the same method and tool. ; The answers to the following questions were sought: what is the current professional situation of the graduates, what were their expectations towards their first employment, what requirements on the employers` part did they encounter at the very beginning of their careers, which factors facilitated or hardened their start? The research also allowed for the retrospective assessment of preparation to employment, the choice of studies specialisation as well as recommendation of the university, department, specialisation to others. ; The results of the research do not confirm the current opinion about the particularly unfavourable situation of pedagogy graduates in the labour market viewed as inferior compared to the situation of graduates of other specialisations. Although the comparison of professional situation of the participants in the first and the second edition of the research seems more favourable for the first group. The positive aspect is the fact that majority of graduates were satisfied with their chosen path of education, moreover, they recommended their university to others.
Wydawca:
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe
Data wydania:
Typ zasobu:
Format:
Strony:
Źródło:
Rocznik Lubuski, tom 41, część 2