Struktura obiektu

Autor:

Wąż, Krzysztof

Współtwórca:

Farnicka, Marzanna - red. ; Izdebski, Zbigniew (1956- ) - red. ; Wąż, Krzysztof - red.

Tytuł:

Ewaluacja programu profilaktyki wczesnego rodzicielstwa = Evaluation of an early parenthood prevention programme

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 40

Temat i słowa kluczowe:

parenthood ; care ; psychosexual development ; prevention ; rodzicielstwo ; opieka ; rozwój psychoseksualny ; profilaktyka

Streszczenie:

W artykule podjęto próbę ukazania złożonej procedury ewaluacyjnej, jaką zastosowano przy wdrażaniu do polskiej praktyki edukacyjnej programu wczesnej profilaktyki rodzicielstwa opartego na wykorzystaniu elektronicznego symulatora pielęgniarskiego. W pracy przedstawiono także wyniki przeprowadzonego postępowania. Ocena miała miejsce w latach 2004-2011 i składała się z trzech odrębnych badań. ; Etap I obejmował wdrożenie programu do praktyki edukacyjnej i pomiar jego efektów w oparciu o strategię eksperymentalną - ewaluację podsumowującą. II etap ewaluacji nastąpił po upowszechnieniu programu i obejmował badanie opinii uczniów, rodziców i nauczycieli. Etap III to ocena odroczona. Miała ona charakter pośredni - informacji udzielali nauczyciele realizujący program w szkołach.

Abstract:

In Poland the prevention programmes concerning the risks of sexual activity are rarely implemented and evaluated. However, such projects which are related to sexual sphere and which interfere in the processes of psychosexual development require evaluation for substantive and ethical reasons. This article attempts to show a complex evaluation procedure which was used in the course of implementing into the Polish educational practice an early parenthood prevention programme based on the use of an electronic nursing simulator. ; Moreover, the paper also presents the results of the procedure. The evaluation took place in the years 2004-2011 and consisted of three separate studies. Stage I comprised the implementation of the programme into educational practice and the measurement of its results based on the experimental strategy - summative evaluation. Stage II of the evaluation followed the dissemination of the programme and included the measurement of students`, parents` and teachers` opinion. Stage III is deferred evaluation. It was indirect - information was given by the teachers who implemented the programme at schools.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Data wydania:

2014

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

Strony:

193-209

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 40

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego