Struktura obiektu

Autor:

Kaźmierczak-Kałużna, Izabela

Współtwórca:

Pokrzyńska, Magdalena - red. ; Nowicka, Ewa - red.

Tytuł:

Kreowanie ról przez uczestników gier RPG - perspektywa interakcjonizmu symbolicznego = Role creation by RPG players - the symbolic interactionism perspective

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 50

Temat i słowa kluczowe:

rola społeczna ; kreowanie ról społecznych ; aktor społeczny ; interakcjonizm symboliczny ; gry RPG ; gracz ; social roles ; social role creation ; social actor ; symbolic interactionism ; player

Streszczenie:

W artykule podjęto problem analogii pomiędzy budowaniem postaci i wcielaniem się w nie przez uczestników gier RPG a kreowaniem przez jednostki ról społecznych w życiu codziennym. Wykorzystując perspektywę interakcjonizmu symbolicznego (w szczególności ujęcia G.H. Meada oraz E. Goffmana) autorka wskazuje na podobieństwa pomiędzy tymi procesami, eksponując zarazem sposób percypowania (i potencjalnego wykorzystywania) gier fabularnych jako płaszczyzny lub narzędzia do doskonalenia społecznych kompetencji jednostek. ; Tłem do prowadzonych w artykule analiz jest jednostka penitencjarna - badania, które stanowią podstawę empiryczną opracowania zostały zrealizowane w Zakładzie Karnym w Krzywańcu, w którym przeprowadzono sesję gry "Tajemnica pętli". Zarówno gracze jak i członkowie publiczności, którzy wzięli udział w badaniach rekrutowali się spośród osób osadzonych. Prezentowane w artykule wnioski dotyczące paraleli pomiędzy mechanizmami odgrywania ról w wyimaginowanym świecie gry fabularnej a kreowaniem ról społecznych w życiu codziennym mają jednak uniwersalny charakter.

Abstract:

This article explores the analogy between character creation and role-playing by RPG players and the construction of social roles by individuals in everyday life. Drawing on the theoretical foundations of symbolic interactionism, particularly the works of G.H. Mead and E. Goffman, the author highlights the parallels between these processes, emphasising how role-playing games can be perceived - and potentially employed ? as a platform or tool for enhancing individuals` social skills. ; The empirical foundation for the analyses presented in the article is rooted in a study conducted at the Correctional Facility in Krzywaniec, where a session of the role-playing game "Tales from the Loop" was carried out. Both players and audience members participating in the study were inmates of the institution. While the article`s conclusions are based on the specific context of a correctional facility, the insights into the parallels between role-playing mechanisms in the imagined worlds of RPGs and the construction of social roles in real life are of universal relevance.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Społecznych

Data wydania:

2024

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

DOI:

10.61825/rl.2024.v502.02

Strony:

21-38

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 50, część 2

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego