Object structure
Creator:

Trzop, Beata

Contributor:

Pokrzyńska, Magdalena - red. ; Nowicka, Ewa - red.

Title:

Gra RPG (role-playing game) jako praktyka kulturalna. Refleksje socjologiczne = The RPG game as a cultural practice: sociological reflections

Group publication title:

Rocznik Lubuski, 50

Subject and Keywords:

retromania ; retrotopia ; zabawa ; gry RPG ; praktyka kulturalna ; play ; cultural practices

Abstract_pl:

W artykule podjęto próbę analizy działania w ramach gry RPG jako swoistej praktyki kulturalnej. Autorka próbując poszukiwać inspiracji teoretycznych odwołuje się do koncepcji retrotopii Zygmunta Baumana, retromanii Simona Reynoldsa, oraz klasycznego ujęcia gry jako zabawy w odniesieniu do koncepcji zabawy Johana Hiuzinga. Tło empiryczne stanowią dane zebrane w trakcie eksperymentu przeprowadzonego w zakładzie karnym Krzywaniec przez Michała Bańkę ? zawodowego mistrza gier RPG. ; Do udziału w grze zaproszono osadzonych, pierwszą sesję gry RPG rozegrano 23.03.2024 roku. Celem artykułu jest ukazanie gier RPG jako praktyki kulturalnej, dostępnej także w mocno ograniczonych izolowanych warunkach. W analizowanym projekcie badawczym postawiono między innymi następujące pytania: na ile owo działanie nosi znamiona socjologicznie pojętej zabawy, jakie, w kontekście wyboru konkretnej fabuły gry można znaleźć odniesienia do obecnej w humanistyce nostalgii za przeszłością?

Abstract:

This article attempts to analyze participation in role-playing games (RPGs) as a distinctive cultural practice, drawing on Zygmunt Bauman`s concept of retrotopia, Simon Reynolds` notion of retromania, and Johan Huizinga`s classical theory of play. The empirical foundation of the study is based on data collected during an experiment conducted at the Krzywaniec correctional facility by Michał Bańka, a professional RPG master. ; Inmates were invited to participate in the game, with the first RPG session taking place on March 23, 2024. This article aims to showcase RPGs as a form of cultural practice that can be implemented even in highly restricted and isolated conditions. The project addresses several research questions, including: to what extent can this activity be considered a form of play from a sociological perspective, and what connections can be found between the chosen game narratives and the broader trend of nostalgia present in the humanities?

Publisher:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Społecznych

Date:

2024

Resource Type:

artykuł

Format:

application/pdf

DOI:

10.61825/rl.2024.v502.01

Pages:

7-20

Source:

Rocznik Lubuski, tom 50, część 2

Language:

pol

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

×

Citation

Citation style: