Obiekt

Tytuł: Gra RPG (role-playing game) jako praktyka kulturalna. Refleksje socjologiczne = The RPG game as a cultural practice: sociological reflections

Autor:

Trzop, Beata

Data wydania:

2024

Typ zasobu:

artykuł

Współtwórca:

Pokrzyńska, Magdalena - red. ; Nowicka, Ewa - red.

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 50

Streszczenie:

W artykule podjęto próbę analizy działania w ramach gry RPG jako swoistej praktyki kulturalnej. Autorka próbując poszukiwać inspiracji teoretycznych odwołuje się do koncepcji retrotopii Zygmunta Baumana, retromanii Simona Reynoldsa, oraz klasycznego ujęcia gry jako zabawy w odniesieniu do koncepcji zabawy Johana Hiuzinga. Tło empiryczne stanowią dane zebrane w trakcie eksperymentu przeprowadzonego w zakładzie karnym Krzywaniec przez Michała Bańkę ? zawodowego mistrza gier RPG. ; Do udziału w grze zaproszono osadzonych, pierwszą sesję gry RPG rozegrano 23.03.2024 roku. Celem artykułu jest ukazanie gier RPG jako praktyki kulturalnej, dostępnej także w mocno ograniczonych izolowanych warunkach. W analizowanym projekcie badawczym postawiono między innymi następujące pytania: na ile owo działanie nosi znamiona socjologicznie pojętej zabawy, jakie, w kontekście wyboru konkretnej fabuły gry można znaleźć odniesienia do obecnej w humanistyce nostalgii za przeszłością?

Abstract:

This article attempts to analyze participation in role-playing games (RPGs) as a distinctive cultural practice, drawing on Zygmunt Bauman`s concept of retrotopia, Simon Reynolds` notion of retromania, and Johan Huizinga`s classical theory of play. The empirical foundation of the study is based on data collected during an experiment conducted at the Krzywaniec correctional facility by Michał Bańka, a professional RPG master. ; Inmates were invited to participate in the game, with the first RPG session taking place on March 23, 2024. This article aims to showcase RPGs as a form of cultural practice that can be implemented even in highly restricted and isolated conditions. The project addresses several research questions, including: to what extent can this activity be considered a form of play from a sociological perspective, and what connections can be found between the chosen game narratives and the broader trend of nostalgia present in the humanities?

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Społecznych

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:zbc.uz.zgora.pl:83357

DOI:

10.61825/rl.2024.v502.01

Strony:

7-20

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 50, część 2

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

2025-03-05

Data dodania obiektu:

2025-03-05

Liczba wyświetleń treści obiektu:

129

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://zbc.uz.zgora.pl/publication/92810

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji