Object structure
Creator:

Góralewska-Słońska, Anna Maria ; Skrzyczewska, Natalia

Contributor:

Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.

Title:

Indywidualne czynniki ryzyka i zasoby a wypalenie uczniowskie

Group publication title:

O roli rodziny...

Subject and Keywords:

wypalenie szkolne ; cechy osobowości ; stres ; zdrowie psychiczne ; school burnout ; personality traits ; stress ; mental health

Abstract_pl:

Artykuł omawia problem wypalenia szkolnego, które jest odpowiedzią na chroniczny stres doświadczany przez uczniów zaangażowanych w obowiązki szkolne. Wypalenie szkolne obejmuje trzy wymiary: wyczerpanie spowodowane obowiązkami szkolnymi, cyniczne i obojętne postawy wobec szkoły oraz poczucie nieadekwatności, i ma liczne negatywne konsekwencje, między innymi takie jak depresja czy tendencje samobójcze. Czynniki ryzyka obejmują rodzaj szkoły, negatywny klimat szkolny, brak wsparcia społecznego oraz nadmierne wymagania i konflikty interpersonalne. Czynnikami chroniącymi przed wypaleniem są niektóre cechy osobowości, takie jak niski poziom neurotyzmu, wysoki poziom ekstrawersji i sumienności, oraz zasoby społeczno-emocjonalne. Podkreśla się znaczenie profilaktyki oraz działań wspierających odporność psychiczną uczniów w celu zapobiegania wypaleniu szkolnemu.

Abstract:

The article discusses the problem of school burnout, which is a response to the chronic stress experienced by students engaged in school duties. School burnout encompasses three dimensions: exhaustion caused by school duties, cynical and indifferent attitudes toward school, and feelings of inadequacy, and has numerous negative consequences, such as depression and suicidal tendencies, among others. Risk factors include the type of school, negative school climate, lack of social support, and excessive demands and interpersonal conflicts. Protective against burnout are certain personality traits, such as low levels of neuroticism, high levels of extraversion and conscientiousness, and social-emotional resources. The importance of prevention and measures to promote students mental resilience to prevent school burnout is emphasized.

Publisher:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Date:

2024

Resource Type:

rozdział w książce

Format:

application/pdf

DOI:

click here to follow the link

Pages:

245-254

Language:

pol ; eng

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

×

Citation

Citation style: