Struktura obiektu
Autor:

Kaliszewska, Karolina ; Żółkowska, Teresa

Współtwórca:

Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.

Tytuł:

Subiektywne sensy i znaczenia doświadczeń zaufania osób z niepełnosprawnością intelektualną

Tytuł publikacji grupowej:

O roli rodziny...

Temat i słowa kluczowe:

niepełnosprawność intelektualna ; subiektywne sensy i znaczenia doświadczeń zaufania ; wiedza codzienna ; teoria społeczna Alfreda Schütza ; paradygmat interpretatywno-konstruktywistyczny ; perspektywa fenomenologiczno-hermeneutyczna ; intellectual disability ; subjective senses and meanings of trust experiences ; everyday knowledge ; Alfred Schütz`s social theory ; interpretative-constructivist paradigm ; phenomenological-hermeneutic perspective

Streszczenie:

Prezentowany tekst jest próbą odpowiedzi na pytanie: jakie sensy i znaczenia nadawane są przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym swoim doświadczeniom podstaw zaufania? Materiał empiryczny uzyskany z przeprowadzenia jakościowych wywiadów badawczych (nieustrukturalizowanych, pogłębionych) z dorosłymi osobami z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności intelektualnej ujawnił, że podstawą zaufania ujmowanego jako relacja z innymi ludźmi jest wiedza codzienna przejawiająca się w aspektach wiedzy na temat istoty zaufania oraz wiedzy o sobie. Wykorzystane w artykule założenia teoretyczne i empiryczne oparto na paradygmacie interpretatywno-konstruktywistycznym i perspektywie fenomenologiczno-hermeneutycznej.

Abstract:

The presented text is an attempt to answer the question: what senses and meanings are given by people with moderate intellectual disabilities to their experiences of the foundations of trust. The empirical material obtained from conducting qualitative research interviews (unstructured, in-depth) with adults with a moderate degree of intellectual disability revealed that the basis of trust understood as a relationship with other people is everyday knowledge manifested in aspects of knowledge about the essence of trust and knowledge about oneself. The theoretical and empirical assumptions used in the article are based on the interpretative-constructivist paradigm and the phenomenological-hermeneutic perspective.

Wydawca:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Data wydania:

2024

Typ zasobu:

rozdział w książce

Format:

application/pdf

DOI:

kliknij tutaj, żeby przejść

Strony:

289-300

Jezyk:

pol ; eng

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

×

Cytowanie

Styl cytowania: