Parys, Katarzyna ; Olszewski, Sławomir
Współtwórca:Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.
Tytuł: Tytuł publikacji grupowej:Osoby z niepełnosprawnościami...
Temat i słowa kluczowe:pedagog szkolny ; pedagog specjalny ; edukacja włączająca ; wielopoziomowy system wsparcia ; school counselor ; special education counselor ; inclusive education ; multi-tiered system of supports
Streszczenie:Celem tekstu jest ukazanie zadań pedagoga szkolnego i pedagoga specjalnego w świetle regulacji prawnych oraz praktyki szkolnej, wskazanie obszarów styczności i zróżnicowania, a w efekcie sformułowanie rekomendacji dotyczących skutecznego podziału zadań pomiędzy wymienionymi specjalistami. Autorzy przedstawiają ewolucję stanowisk wymienionych specjalistów, podkreślając, że wprowadzenie w 2022 r. stanowiska pedagoga specjalnego miało na celu wzmocnienie systemu wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz usprawnienie realizacji założeń edukacji włączającej. ; Analiza pokazuje, iż brak jednoznacznego podziału kompetencji może prowadzić do przeciążenia i niejasności organizacyjnych, a zatem niezbędne jest doprecyzowanie ról pedagoga szkolnego i pedagoga specjalnego. Elementem pomocnym w realizacji tego zadania jest model wielopoziomowego systemu wsparcia (Multi-Tiered System of Supports - MTSS).
Abstract:The aim of this text is to present the responsibilities of school counselors and special education counselors in light of educational law and school practice, identify areas of overlap and differentiation, and ultimately formulate recommendations for the effective division of tasks between these specialists. The authors present the evolution of the positions of these specialists, emphasizing that the introduction of the special education counselor position in 2022 was intended to strengthen the support system for students with special educational needs and improve the implementation of inclusive education. ; The analysis shows that the lack of a clear division of responsibilities can lead to overload and organizational ambiguity, making it necessary to clarify the roles of school counselors and special education counselors. The Multi-Tiered System of Supports (MTSS) model is a helpful element in achieving this goal.
Wydawca:Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Data wydania: Typ zasobu: Format: DOI: Strony: Jezyk: Prawa do dysponowania publikacją: