Struktura obiektu
Autor:

Dwojakowska, Weronika

Współtwórca:

Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.

Tytuł:

Wsparcie szkół w edukacji włączającej = Support for schools in inclusive education

Tytuł publikacji grupowej:

Osoby z niepełnosprawnościami...

Temat i słowa kluczowe:

edukacja włączająca ; placówki edukacyjne ; dziecko z niepełnosprawnością ; nauczyciele ; wsparcie ; inclusive education ; educational institutions ; child with a disability ; teachers ; support

Streszczenie:

Artykuł przedstawia teorię oraz rolę edukacji włączającej w kontekście funkcjonowania szkoły, omawia jej podstawy teoretyczne. Ilustruję rolę i działania nauczyciela konsultanta, analizując trudności i potrzeby zgłaszane przez nauczycieli w zakresie realizacji edukacji włączającej. Zwraca również uwagę na rosnącą liczbę orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego oraz na niedostateczne przygotowanie kadry pedagogicznej do pracy w placówkach edukacyjnych. Centralnym punktem jest prezentacja cyklu wsparcia placówek edukacyjnych, wdrożonego w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Bierzwniku w roku szkolnym 2023/2024. Cykl ten opiera się na diagnozie potrzeb oraz działach obejmujących konkretne warsztaty, szkolenia, a także konsultacje dla nauczycieli i kadry kierowniczej. Ewaluacja po wdrożeniu cyklu pokazuje wzrost kompetencji nauczycieli oraz zmniejszenie oporu wobec pracy z uczniami o specjalnych potrzebach.

Abstract:

The article presents the theory and role of inclusive education in the context of school functioning, discussing its theoretical foundations. It illustrates the role and activities of a consulting teacher by analyzing the difficulties and needs reported by teachers in implementing inclusive education. It also highlights the growing number of special education needs statements and the insufficient preparation of teaching staff to work in educational institutions. The central focus is the presentation of a support model for educational institutions, implemented at the School and Preschool Complex in Bierzwnik during the 2023/2024 school year. This model is based on a needs assessment and a cycle of activities including specific workshops, training sessions, and consultations for teachers and school leadership. Evaluation following the implementation of the model shows an increase in teachers? competencies and a reduction in resistance to working with students with special educational needs.

Wydawca:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Data wydania:

2025

Typ zasobu:

rozdział w książce

Format:

application/pdf

DOI:

kliknij tutaj, żeby przejść

Strony:

205-215

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

×

Cytowanie

Styl cytowania: