Autor:
Współtwórca:
Tytuł:
Tytuł publikacji grupowej:
Temat i słowa kluczowe:
Zielona Góra ; szkolnictwo ponadpodstawowe ; uczniowie gimnazjów ; badania
Streszczenie:
Celem niniejszego artykułu jest pokazanie zróżnicowań stosunku zielonogórskich gimnazjalistów do szkoły oraz omówienie wybranych uwarunkowań wpływających na przyjmowanie przez uczniów odmiennych stanowisk wobec szkoły. Rozpoznania rożnych typów stosunku do szkoły i analiz wybranych zależności dokonano w oparciu o wyniki badań przeprowadzonych w 2003 roku wśród 4792 uczniów trzecich klas gimnazjum. ; Pierwsza część artykułu zawiera diagnozę stosunku uczniów do szkoły, opartą na rozpoznaniu stosunku uczniów do obowiązków szkolnych i ich samopoczucia w szkole. W tym fragmencie omówione są zróżnicowania pomiędzy rożnymi typami stosunku do szkoły. Próbą odpowiedzi na pytanie postawione w tytule są rozważania podjęte w drugiej części artykułu. ; Celem relacjonowanych analiz jest poszukiwanie związków między czynnikami osobowościowymi gimnazjalistów a typem przejawianego stosunku do szkoły, który ? jak pokazują badania ? charakteryzować się może wyraźną pozytywną lub negatywną oceną szkoły, jak i pewną jej ambiwalencją. Artykuł kończy omówienie ustaleń empirycznych.
Abstract:
Wydawca:
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe