Celem niniejszego artykułu jest pokazanie zróżnicowań stosunku zielonogórskich gimnazjalistów do szkoły oraz omówienie wybranych uwarunkowań wpływających na przyjmowanie przez uczniów odmiennych stanowisk wobec szkoły. Rozpoznania rożnych typów stosunku do szkoły i analiz wybranych zależności dokonano w oparciu o wyniki badań przeprowadzonych w 2003 roku wśród 4792 uczniów trzecich klas gimnazjum. ; Pierwsza część artykułu zawiera diagnozę stosunku uczniów do szkoły, opartą na rozpoznaniu stosunku uczniów do obowiązków szkolnych i ich samopoczucia w szkole. W tym fragmencie omówione są zróżnicowania pomiędzy rożnymi typami stosunku do szkoły. Próbą odpowiedzi na pytanie postawione w tytule są rozważania podjęte w drugiej części artykułu. ; Celem relacjonowanych analiz jest poszukiwanie związków między czynnikami osobowościowymi gimnazjalistów a typem przejawianego stosunku do szkoły, który ? jak pokazują badania ? charakteryzować się może wyraźną pozytywną lub negatywną oceną szkoły, jak i pewną jej ambiwalencją. Artykuł kończy omówienie ustaleń empirycznych.
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2022-01-20
2022-01-20
94
https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/67138
Kołodziejska, Elżbieta Mianowska, Edyta Narkiewicz-Niedbalec, Ewa - red.
Mianowska, Edyta Kowalski, Mirosław - red. Kowalska, Ewa - red.
Mianowska, Edyta Idzikowski, Bogdan - red. Mianowska, Edyta - red.
Mianowska, Edyta Paprzycka, Emilia Eckert, Marian - red.
Ajszpur, Małgorzata Wołk, Zdzisław - red.
Miłkowska-Olejniczak, Grażyna Ferenz, Krystyna - red.
Gołdyka, Leszek Leszkowicz-Baczyńska, Żywia - red.
Halczak, Bohdan Osękowski, Czesław (1952- ) - red.