Autor:
Współtwórca:
Steciąg, Magdalena - red. nauk. ; Adamczyk, Magdalena - red. nauk. ; Biszczanik, Marek - red. nauk.
Tytuł:
Tytuł publikacji grupowej:
Temat i słowa kluczowe:
krytyczna analiza dyskursu ; KAD ; Fairclough ; narkotyki ; kampania społeczna ; critical discourse analysis ; CAD ; drugs ; public awareness campaigne
Streszczenie:
Artykuł prezentuje wybrane aspekty użycia kategorii kontaktu w ramach dyskursu antynarkotykowego. Analiza australijskiej broszury dotyczącej marihuany została przeprowadzona przy wykorzystaniu modelu krytycznej analizy dyskursu (KAD) w ujęciu Normana Fairclougha. Uwaga skoncentrowana jest głownie na metaforach kognitywnych pojawiających się w badanym materiale, w tym na podstawowej metaforze ?relacja to obiekt?, w ramach której relacje w rodzinie i między przyjaciółmi opisywane są jako przedmiot, który można ?zepsuć?, ?naprawić? czy ?zreperować?. ; Kontakt, jego jakość i natężenie są tutaj czynnikami wpływającymi na jakość relacji. Struktury ?dyskursu pomocy technicznej? obecne w broszurze potwierdzają te tendencje, zwłaszcza w przypadku odsyłania czytelnika do specjalisty, w razie gdyby strategie konwersacyjne i scenariusze komunikacyjne zawarte w broszurze zawiodły.
Abstract:
The paper investigates the usage of the category of contact in anti-drugs discourse. Analyzing the example of an Australian brochure with the tools offered by Fairclough`s critical discourse analysis model, the author shows general tendencies and metaphors that run in the discourse. The main metaphor ?relation is an object? shows that relationships in a family as well as among friends function linguistically as an item that can be ?broken?, ?fixe? or ?repaired?. ; Contact and its intensity are here the factors that influence the quality of such a relationship. The ?helpdesk discourse? that occurs in the brochure confirms these observations, especially when it sends the reader to a specialist in case all the conversational strategies from the booklet should fail.
Wydawca:
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Data wydania:
Typ zasobu:
Format:
DOI:
Strony:
Źródło:
Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze 2015