Struktura obiektu

Autor:

Bazuń, Dorota

Współtwórca:

Bazuń, Dorota - red. ; Kwiatkowski, Mariusz - red.

Tytuł:

The participation of social scientists in revival diagnoses and consultations = Uczestnictwo badaczy społecznych w diagnozowaniu i konsultacjach dotyczących rewitalizacji

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 42

Temat i słowa kluczowe:

urban renewal ; urban regeneration/revitalization ; urban revival ; STEEPVL ; geo-consultations ; mapping ; odnowa miasta ; rewitalizacja miasta ; ożywienie miasta ; geokonsultacje ; mapowanie

Streszczenie:

W artykule przedstawiono możliwości angażowania badaczy społecznych w działania dotyczące rewitalizacji. Ich ekspercka wiedza może być wykorzystana podczas przygotowania diagnozy, ale także podczas realizacji konsultacji, ewaluacji projektów rewitalizacji a także działań interwencyjnych w społecznościach lokalnych. W nowym w Polsce podejściu do rewitalizacji (przedstawionym w pierwszej części tekstu) podkreśla się, że powinna mieć charakter partycypacyjny. Podobne wymogi są zapisane w Ustawie o rewitalizacji z 2015 roku. Ustawa ta dookreśla także metody, które można wykorzystywać jako źródła informacji na temat potrzeb mieszkańców do planowania zmian w przestrzeniach publicznych. ; W drugiej części tekstu zawarto krótki opis metod badawczych, które mogą być wykorzystywane w przygotowaniu diagnozy a także w ramach konsultacji i ewaluacji. W artykule wskazano także sposoby modyfikacji tych metod, tak aby były adekwatne do potrzeb rewitalizacyjnych na różnych etapach. Wskazano także na użyteczność kreatywnych metod pracy. Nowe pomysły mogą być generowane za pomocą: burzy mózgów, ale także w ramach przygotowywanych przez mieszkańców (indywidualnie bądź grupowo) rysunków, makiet bądź kolaży. ; W artykule wskazano na dwie metody, które mogą być szczególnie użyteczne w przypadku rewitalizacji. Pierwszą z nich jest analiza STEEPVL, która opiera się na technice wywiadu grupowego. Drugą metodą jest mapowanie, coraz częściej stosowane w ramach konsultacji. Polega na wykorzystywaniu map (papierowych lub w wersji on-line), na których można zaznaczać informacje i sugestie dotyczące miejsc. W artykule skoncentrowano się na poszerzającym się zakresie działań, które mogą podejmować badacze społeczni w ramach rewitalizacji w związku z nowymi potrzebami społecznymi i wymaganiami formalnymi.

Abstract:

The article presented possible ways of engaging social scientists as agents of revival. Their expert knowledge may be used in the process of preparing the diagnosis in conducting social consultations, evaluating the revival projects and also in interventions aimed at local social changes. A new approach to revival in Poland (described in the first part of the text) underlines that the revival should be of participative character. The same expectations are formulated in a new formal requirements in the 2015 Act on revival. The Act defines methods which can be used as a source of information to know the needs of inhabitants and to plan changes in public spaces. A concise description of research methods and techniques used in diagnosing, consulting and evaluating was presented in the second part of the article. The paper delineated the ways of modifying and adapting these methods to be used on different stages of revival. ; Revival projects can benefit from creative ways of working. Ideas may be generated by means of: brainstorming, preparing individual or group drawings, mock-ups andor collages. Two methods were especially pointed out in the text as useful in case of revival. First one is STEEPVL analysis, related to the group interview. The second one is mapping as a method more and more frequently used during consultations. It consists in using maps (paper ones or more often on-line versions) to mark information and suggestions on places. The text was focused on the increasing scope of actions a social scientist may conduct participating in the revival, due to new social needs and formal requirements.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii

Data wydania:

2016

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

Strony:

125-135

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 42, część 2a

Jezyk:

eng

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego