Autor:
Sokuryanska, Ludmila G. ; Shchudlo, Svitlana
Współtwórca:
Tytuł:
Tytuł publikacji grupowej:
Temat i słowa kluczowe:
education ; values ; educational plans ; youth ; borderland ; knowledge society ; edukacja ; wartości ; plany edukacyjne ; młodzież ; pogranicze ; społeczeństwo
Streszczenie:
Celem artykułu jest zaprezentowanie analiz porównawczych dotyczących planów edukacyjnych oraz wartości młodych ludzi zamieszkujących pogranicza w Środkowej i Wschodniej Europie. Autorki szczególną uwagę poświęcają roli edukacji w kształtowaniu strategii życiowych absolwentów szkół średnich na Ukrainie, w Polsce oraz na Węgrzech. Podstawę empiryczną prezentowanych analiz stanowią wyniki międzynarodowego projektu socjologicznego Młodzież na pograniczach Centralnej i Wschodniej Europy. ; Etap badań terenowych zrealizowano od kwietnia do czerwca 2015 roku wśród absolwentów szkół średnich na pograniczach na Ukrainie, w Polsce oraz na Węgrzech. Uzyskane wyniki przyczyniły się do lepszego zrozumienia specyfiki współczesnej młodzieży jako grupy socjo-demograficznej. Wzbogaciły one również wiedzę teoretyczną w ramach socjologii młodzieży. Wyniki mogą być podstawą do kształtowania polityki edukacyjnej zarówno dla poszczególnych państw, jak również dla całej wspólnoty europejskiej.
Abstract:
The aim of the study is to provide a comparative analysis of educational plans and values of young people in the Central and Eastern European Borderlands. The authors pay particular attention to the role of education in creating life strategies among secondary school graduates of Ukraine, Poland and Hungary. The empirical basis of the analysis was created based on the results of the international sociological project "Youth in the Borderlines of Central and Eastern Europe". ; The field research was conducted between April and June 2015, and included secondary school graduates from the borderlands of Ukraine, Poland and Hungary. The obtained results facilitated understanding the peculiarities of modern youth as a socio-demographic group and enriched the theoretical knowledge in the field of the sociology of youth. The results can be a basis for shaping educational policy both in particular states and in the whole European Community.
Wydawca:
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii
Data wydania:
Typ zasobu:
Format:
Strony:
Źródło:
Rocznik Lubuski, tom 44, część 1