Struktura obiektu

Autor:

Mikiewicz, Piotr ; Sadownik, Alicja ; Jurczak-Morris, Marta

Współtwórca:

Zielińska, Maria - red.

Tytuł:

Rola systemu edukacji w procesach adaptacji migrantów do struktury społecznej. Rozważania na bazie założeń dotyczących alokacyjnej funkcji systemu szkolnego = The role of the education system in the processes of migrants` adaptation to the social structure. Considerations based on the assumptions about the allocation function of the school system

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 44

Temat i słowa kluczowe:

edukacja ; migracje ; dzieci migrantów ; edukacyjne nierówności ; education ; migrations ; migrants` children ; inequalities in education

Streszczenie:

Artykuł ukazuje mechanizmy edukacji, stanowiące narzędzie społecznego ulokowania jednostek w strukturze społecznej. Tekst prezentuje rożnorodne teorie socjologiczne na temat nierowności w polu edukacji, konstatując na ich podstawie, iż instytucja szkoły nie zapewnia jednakowych szans jej uczestnikom, w szczegolności zaś dzieciom migrantow, ktore stanowią głowny przedmiot powziętych badań. Ponadto, w tekście odnaleźć można rownież sposoby redukcji tychże edukacyjnych nierowności; wyodrębnione i opisane zostały trzy głowne kierunki, w ktorych powinna dążyć polityka integracyjna, zarowno na poziomie systemowym, jak i szkolnym.

Abstract:

The article discusses education mechanisms as a tool of individuals` social allocation in the social structure. It presents sociological theories of inequality in education, ascertaining on their basis that the institution of school does not provide equal opportunities to its participants. In particular, migrants? children, on whom the study focuses, are disadvantaged in this matter. Further, the text discusses possible ways of reducing these educational inequalities; three main directions of the integration policy, which should be followed both on the system and the school level, are distinguished and presented.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii

Data wydania:

2018

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

Strony:

109-126

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 44, część 1

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego