Struktura obiektu

Autor:

Kowalski, Mirosław

Współtwórca:

Kowalski, Mirosław - red. ; Kowalska, Ewa - red.

Tytuł:

Status nauki wychodzącej z subiektywności i intencjonalności - refleksje (fenomenologie jako teoretyczna ariergarda podmiotu a problem naukowości analiz) = The status of science originating from subjectivity and intentionality - the reflection (phenomenology as the theoretical rearguard of the subject versus the scientific character of the analyzes)

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 44

Temat i słowa kluczowe:

nauka ; subiektywność ; podmiot ; intencjonalność ; subjectivity ; science ; subject ; intentionality

Streszczenie:

Celem artykułu jest próba syntetycznego przedstawienia obszarów problemowych i wskazania zagadnień, jakie pojawiają się na horyzoncie określania statusu nauki w aspekcie subiektywności i intencjonalności doświadczania oraz analiz. Pytanie problemowe sformułowano następująco: jakie zagadnienia powinny być uwzględniane w społecznohumanistycznym (w tym pedagogicznym) namyśle wokół triady: nauka - subiektywność - intencjonalność? W artykule podjęto probę określenia ram analityczno-krytycznych dyskursów o podmiocie oraz kierunków analiz (kontekstów) teoretycznych i zarysowania praktycznych odniesień we współczesnej problematyce z zakresu badań naukowych.

Abstract:

The aim of the article is to present problem areas in a synthetic way and to indicate the issues that arise when determining the status of science in terms of subjectivity and intentionality of experience and analysis. The research question was as follows: what issues should be considered in the socio-humanistic (incl. pedagogical) reflection around the triad: science - subjectivity - intentionality. The article attempts to define an analytical and critical framework of the discussion about the subject and the directions of theoretical analyzes. The author`s aim is also to outline practical references of contemporary research issues.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii

Data wydania:

2018

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

Strony:

54-68

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 44, część 2

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego