Struktura obiektu

Autor:

Bielska, Ewa

Współtwórca:

Kowalski, Mirosław - red. ; Kowalska, Ewa - red.

Tytuł:

Nauki społeczne w perspektywie nowoczesnej biurokracji i ponowoczesnej refleksyjności - wybrane konteksty parametryzacji nauki = Social sciences in the perspective of modern bureaucracy and postmodern reflexivity - selected contexts of science parametrization

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 44

Temat i słowa kluczowe:

uniwersytet ; parametryzacja ; późna nowoczesność ; biurokracja ; refleksyjność ; audyt ; university ; parametrization ; late modernity ; bureaucracy ; reflexivity ; audit

Streszczenie:

W postindustrialnym społeczeństwie wiedza jest rozumiana jako dobro konsumpcyjne, ma być użyteczna, innowacyjna, uprawiana na granicy ryzyka oraz skuteczna. Ponadto, ma funkcjonować w obrębie globalnego rynku wymiany wyników badań. W takiej sytuacji pojawiają się ambiwalencje i kontrowersje dotyczące określania statusu uniwersytetu, wiedzy jako wartości w nim tworzonej oraz przypisanych uniwersytetom funkcji. ; Przedmiotem analiz podjętych w artykule jest wskazanie na nowoczesne i ponowoczesne, nawiązujące do takich kategorii, jak biurokratyzacja i refleksyjność instytucjonalna perspektywy rozumienia wiedzy naukowej, przyjętych kryteriów określania jej wartości oraz odniesienie ich do instytucjonalnie przyjętych zasad związanych z parametryzacją, która zestawiona została z kategorią kultury audytu.

Abstract:

Knowledge is treated as a consumer goods in the postindustrial society. It has to be utilitarian, innovative, practiced on the verge of risk, and effective. Furthermore, it is to function within the global market of research results exchange. In such a situation, ambivalences and controversies concerning university status, knowledge as a set of goods created at universities, and functions socially assigned to them appear. ; The topic of the analysis in this paper are modern and postmodern (related to the categories such as: bureaucracy and institutional reflexivity) perspectives of understanding scientific knowledge, accepted criteria of defining its value, and relating the criteria to the institutionally accepted rules of parametrization juxtaposed in this paper with the category of audit culture.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii

Data wydania:

2018

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

Strony:

69-80

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 44, część 2

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego