Struktura obiektu

Autor:

Sajdak-Burska, Anna

Współtwórca:

Bochno, Ewa - red. ; Kopaczyńska, Iwona - red.

Tytuł:

Oblicza dehumanizacji dydaktyki = Faces of didactics dehumanization

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 47

Temat i słowa kluczowe:

dydaktyka ; dehumanizacja ; kształcenie nauczycieli ; nowoczesne technologie ; didactics ; dehumanisation ; teacher education ; modern technologies

Streszczenie:

W artykule przedstawiono analizy sytuacji dydaktyki z zastosowaniem kategorii "dehumanizacja". Rozważana jest problematyka kształcenia nauczycieli i dehumanizacyjnych mechanizmów, związanych z mechanistycznym realizowaniem standardów kształcenia oraz ateoretycznością kształcenia. Zwrócono uwagę na trudność połączenia humanistycznych koncepcji kształcenia nauczycieli z realizacją standardów kształcenia nauczycieli. Przedstawiono także problem dehumanizacji dydaktyki związany z jej potocznym rozumieniem oraz odmawianiem jej statusu naukowości. ; W artykule poruszone zostało także zagadnienie wprowadzenia Krajowych Ram Kwalifikacji i narzucenia dydaktyce akademickiej języka dydaktyki instrukcyjnej. Pokazano dehumanizację dydaktyki w przyjęciu wzorowanej na przyrodoznawstwie taksonomii celów kształcenia oraz wprowadzeniu szeregu biurokratycznych procedur opisu procesu kształcenia. Podniesiono także problem wykorzystywania nowoczesnych technologii w kształceniu i ich ciemnego, dehumanizacyjnego oblicza, czyniącego zarówno nauczyciela, jak i ucznia przedmiotem.

Abstract:

The article analyses the situation of didactics using the "dehumanization" category. It considers the issue of teacher education and the dehumanising mechanisms associated with the mechanistic implementation of educational standards and the atheoretical nature of education. The author focuses on the difficulty of combining humanistic concepts of teacher education with the implementation of teacher education standards. The author also presents the problem of dehumanisation of didactics due to its popular understanding and denial of its status as a scientific discipline. ; The article also discusses the issue of introducing the National Qualification Framework and imposing the language of instructional didactics on academic didactics.The dehumanisation of didactics is shown in the adoption of a taxonomy of learning outcomes, modelled on natural science, and the introduction of a number of bureaucratic procedures for describing the educational process.The author raises the problem of using modern technologies in education and their rather negative, dishumanising character, which turns both the teacher and the student into an object.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Data wydania:

2021

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

DOI:

kliknij tutaj, żeby przejść

Strony:

53-63

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 47, część 1

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego