Struktura obiektu

Autor:

Cybal-Michalska, Agnieszka

Współtwórca:

Kowalski, Mirosław - red. ; Kowalska, Ewa - red.

Tytuł:

Społeczna odpowiedzialność uczelni wyższych = The social responsibility of higher education institutions

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 41

Temat i słowa kluczowe:

szkolnictwo wyższe ; uczelnia wyższa ; uczelnia społecznie odpowiedzialna

Streszczenie:

We współczesnym interdyscyplinarnym dyskursie problematyka społecznej odpowiedzialności coraz bardziej domaga się wywalczania. Rozwój współczesnej myśli na temat społecznej odpowiedzialności uczelni będzie ukierunkowywał się na coraz to nowe obszary zainteresowań. Działalność uczelni zgodna z zasadami społecznej odpowiedzialności i jej różnorodności w świetle oczekiwań grup interesariuszy ma być zwrócona ku szeroko pojętemu dobru społecznemu. Jednakże zakres odpowiedzialności powstaje po obu stronach, zarówno społeczeństwa, jak i uczelni.

Abstract:

In the context of the contemporary world changes, the issue of social responsibility including the social responsibility of higher education institution deserves special attention. The category of responsibility in the social context underlines the importance of interest in social life subjects resulting from the process of maturation of the awareness of the society needs. In the public spirit issues found in the functioning of higher education institution, a special attention is drawn to the activity of academic circles based on a set of values, norms of behaviour and the practice to aspire to the truth, as the constitutive values for science, researchers and scientists is above all the truth, the search for it, its description and its discovery. ; In this context an important task for the higher education institutions becomes the maintenance of good relation with the socio-economic environment, as well as creating permanent and proper relationship with both internal and external subjects. The perception of higher education institutions as underlined by A. Sulejewicz in three dimensions: market, stratification and cognitive-educational ones contributes to the multiplication of common social welfare, and reinforces mature democracy and creates a civic society. Nonetheless, the scope of responsibility lies on both the society and the institution itself.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Data wydania:

2015

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

Strony:

89-96

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 41, część 2

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego