Struktura obiektu

Autor:

Ratajczak, Ewa ; Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława

Współtwórca:

Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.

Tytuł:

Wsparcie społeczne w roli zasobu obniżającego poziom stresu odczuwanego przez matki dzieci z niepełnosprawnością intelektualną = Social support in the role of a resource to reduce the level of stress experienced by mothers of children with intellectual disabilities

Tytuł publikacji grupowej:

(Nie)nowe problemy...

Temat i słowa kluczowe:

wsparcie społeczne ; stres odczuwany przez matki dzieci z niepełnosprawnością intelektualną ; social support ; stress experienced by mothers of children with intellectual disabilities

Streszczenie:

W tekście przedstawiono badanie, którego celem było ustalenie związku między wsparciem społecznym a poziomem stresu odczuwanego przez matki dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Stwierdzono zatem, że rodzice, a zwłaszcza matki, ze względu na obciążenia związane z procesem diagnozy, wychowania i rehabilitacji dziecka z niepełnosprawnością, odczuwają stres w sposób szczególny, który powinien być redukowany przez dostępne i różnorodne w swojej ofercie wsparcie - psychoemocjonalne, socjalne, opiekuńcze i rehabilitacyjne. Jednocześnie wskazane jest systematyczne monitorowanie jego zakresu lub wymiaru, a także czasu jego udzielania. Zwiększa to jego adekwatność i skuteczność, co sprzyja redukcji stresu odczuwanego przez matki dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.

Abstract:

The text presents a study that aimed to establish the relationship between social suport and the level of stress experienced by mothers of children with intellectual disabilities. Thus, it was concluded that parents and especially mothers, due to the burdens associated with the process of diagnosis, upbringing and rehabilitation of a child with a disability, experience stress in a special way, which should be reduced by the support available and diverse in its offer - psycho-emotional, socialservice, care and rehabilitation. At the same time, it is advisable that its scope or dimension, as well as the time of its provision, be systematically monitored. This increases its adequacy and effectiveness, which is conducive to reducing the stress felt by mothers of children with intellectual disabilities.

Wydawca:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Data wydania:

2024

Typ zasobu:

rozdział w książce

Format:

application/pdf

DOI:

10.59444/2024MONredJanr8

Strony:

125-144

Źródło:

(Nie)nowe problemy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego