Struktura obiektu

Autor:

Głowacka, Agnieszka

Współtwórca:

Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.

Tytuł:

Wypalenie zawodowe nauczycieli szkół ogólnodostępnych i specjalnych - moderująca rola stresu, radzenia sobie ze stresem oraz poczucia własnej skuteczności - przegląd badań = Professional burnout of mainstream and special education teachers - the moderating role of stress, coping and self-efficacy - a research review

Tytuł publikacji grupowej:

(Nie)nowe problemy...

Temat i słowa kluczowe:

wypalenie zawodowe ; radzenie sobie ze stresem ; samoskuteczność ; nauczyciele ; edukacja specjalna ; professional burnout ; coping wih stress ; self-efficacy ; teacher ; special education

Streszczenie:

Celem artykułu było przedstawienie badań nad problematyką wypalenia zawodowego wśród nauczycieli, z uwzględnieniem podziału na nauczycieli szkół specjalnych i ogólnodostępnych. Ponadto dokonano przeglądu badań nad zmiennymi psychologicznymi, które mogą korelować z wypaleniem zawodowym wśród nauczycieli: stresem, radzeniem sobie ze stresem i poczuciem własnej skuteczności. Analizując wyniki badań, udało się potwierdzić, że nauczyciele i nauczyciele szkół specjalnych i ogólnodostępnych stanowią grupę zawodową dotkniętą wypaleniem zawodowym. Udało się również wykazać kilka czynników wpływających na poziom stresu u nauczycieli. Nauczyciele w prezentowanych badaniach najczęściej stosowali zadaniowy i unikający styl radzenia sobie ze stresem. Stwierdzono częściową korelację między rodzajem szkoły a stylem radzenia sobie ze stresem. Udało się również wykazać częściową korelację między wypaleniem zawodowym a stresem, wypaleniem zawodowym a poczuciem własnej skuteczności oraz częściową korelację między wszystkimi trzema czynnikami.

Abstract:

The aim of this article was to present research on the issue of professional burnout among teachers, taking into account the division into teachers of special and general schools. In addition, research on psychological variables that may correlate with professional burnout among teachers was reviewed: stress, coping with stress and self-efficacy. Analyzing the results of the research, it was possible to confirm that teachers and teachers of special and mainstream schools are a professional group affected by professional burnout. It was also possible to show several factors influencing the level of stress in teachers. Teachers in the presented research most often used task oriented and avoidance oriented styles of coping with stress. A partial correlation between the type of school and the style of coping with stress was found. It was also possible to show a partial correlation between occupational burnout and stress, occupational burnout and self-efficacy, and a partial correlation between all three factors.

Wydawca:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Data wydania:

2024

Typ zasobu:

rozdział w książce

Format:

application/pdf

DOI:

10.59444/2024MONredJanr17

Strony:

261-270

Źródło:

(Nie)nowe problemy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego