Struktura obiektu

Autor:

Klimas-Kuchtowa, Ewa

Współtwórca:

Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk.

Tytuł:

Zasoby indywidualne i systemowe w diadzie mistrz-uczeń = The individual and system resources in the master-student relation

Tytuł publikacji grupowej:

Edukacja artystyczna

Temat i słowa kluczowe:

mistrz-uczeń w nauczaniu muzyki ; interakcja nauczania ; cechy przydatne w efektywnym nauczaniu i uczeniu się ; master?pupil interaction in education of music ; traits needed in effective teaching and learning

Streszczenie:

Teoretyczną podstawę zaprezentowanych treści stanowi systemowe, holistyczne podejście do człowieka (człowiek jest jednością bio-psycho-społeczną) i do trwałych relacji, w jakie jest uwikłany, idee psychologii poznawczej (np. teoria aktywnego spostrzegana J. Brunera, społeczno-poznawcza koncepcja A. Bandury) oraz psychologii pozytywnej (przede wszystkim teoria poszerzania umysłu i budowy zasobow B. Fredrickson). ; Nauczanie traktowane jest jako dwupodmiotowa interakcja między uczącym się i nauczającym. Nauczającym może być oczywiście także rodzic. W związku z powyższym wszystkie omawiane, ważne dla skutecznego, twórczego nauczania i uczenia się, charakterystyki odnoszą się do obydwu stron wzajemnej, dynamicznej relacji, do której partnerzy wnoszą całokształt własnej tożsamości. ; Wspomniane charakterystyki to, poza zdolnościami specyficznymi, ogólnym poziomem inteligencji, odpowiednimi cechami osobowości, przede wszystkim zaangażowanie w działanie (aż do poziomu "flow"), akceptacja siebie, przekonanie o skuteczności własnej, dążenie do samorealizacji oraz poczucie wsparcia społecznego. Determinanty te tworzą każdorazowo specyficzny układ, system, który znów trzeba rozumieć holistycznie.

Abstract:

The theoretical bases for presented paper are: holistic conception of human being as bio-psycho-social unit, ideas of cognitive psychology and of positive psychology. An education is here understood as an interaction between an educator (sometimes it can be a parent also) and a pupil. ; That`s why all important for successive and creative educational process and learning process characteristics are traits of both subjects of this action. Both subjects gave here the whole of theirs own identity. ; The characteristics mentioned here are general intelligence, special gifts, some traits of a personality (first of all ability for commitment in action, even to flow level), self acceptance, self efficacy feeling, aim to self-realization and feeling of social support. All these factors are the holistic system here.

Wydawca:

Zielona Góra ; Skarbona: Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów

Data wydania:

2016

Typ zasobu:

rozdział w książce

Format:

application/pdf

Strony:

251-268

Źródło:

Edukacja artystyczna - nowe wyzwania

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego