Struktura obiektu

Autor:

Wiatrowska, Leokadia

Współtwórca:

Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk. ; Pasterniak-Kobyłecka, Ewa - red nauk.

Tytuł:

Wychowanie do podmiotowości - podmiotowość etyczna = Education to Subjectivity - Ethical Subjectivity

Tytuł publikacji grupowej:

Dziecko i nauczyciel w procesie edukacji

Temat i słowa kluczowe:

dziecko ; przedszkole ; wychowanie etyczne ; rozwój etyczny ; podmiotowość etyczna ; child ; kindergarten ; ethical education ; ethical development ; ethical subjectivity

Streszczenie:

Wychowanie, w swoim definicyjnym ujęciu, ma wiele odsłon i perspektyw, jednakże nie sposób zakwestionować jego aksjologicznego wymiaru. Poprzez dążenie do wartości, w trakcie aktów wychowawczych i autonomicznych wyborów podmiotu wychowywanego, dokonuje się wychowanie etyczne, które z kolei jest podstawą podmiotowości etycznej. ; Z uwagi na plastyczność i podatność małego dziecka, już w przedszkolu powinny nastąpić podwaliny owego wychowania, które w konsekwencji pozwoli człowiekowi na bycie osobą o etycznych inklinacjach. Bo przecież o taką osobowość tam się zabiega.

Abstract:

Education in its definition has many aspects and contexts, but it is impossible to question its axiological dimension. Through the pursuit of the value, in the course of educational acts and autonomous choices of the subject being raised, ethical education is realized and, in turn, it is the basis of the ethical subjectivity. ; Due to the flexibility and vulnerability of a young child, the kindergarten should be a foundation of the education which, eventually, would allow a person to have ethical inclinations. After all, this is the kind of personality desired there.

Wydawca:

Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii

Data wydania:

2017

Typ zasobu:

rozdział w książce

Format:

application/pdf

Strony:

55-73

Źródło:

Dziecko i nauczyciel w procesie edukacji

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego