Struktura obiektu

Autor:

Różański, Piotr

Współtwórca:

Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk.

Tytuł:

Rola muzyki współczesnej w kształceniu pianistycznym - wybrane aspekty zagadnienia = The role of contemporary music in piano education - selected aspects

Tytuł publikacji grupowej:

Edukacja artystyczna

Temat i słowa kluczowe:

muzyka współczesna ; kształcenie pianistyczne ; contemporary music ; piano education

Streszczenie:

Muzyka współczesna stanowi znaczącą, choć niedocenianą, wartość w kształceniu. Autor, w swoich rozważaniach, próbuje zdefiniować samo pojęcie - muzyka współczesna - szczególnie w odniesieniu do edukacji pianistycznej. Zwraca uwagę, na nowe wyzwania, z jakimi musi zmierzyć się wykonawca repertuaru, który bazuje na odmiennym, od panującego w kształceniu systemu dur-moll, języku muzycznym. ; Wskazuje także szereg wartości edukacyjnych, które wynikają w toku pracy nad współczesnym repertuarem (m. in. podejście intelektualne contra spontaniczność emocjonalna, elastyczność wykonawcza w realizowaniu różnorodnej stylistyki, precyzja wykonawcza, zróżnicowane kształtowanie formy, konieczność głębokiej analizy utworu wraz z jego kontekstem kulturowym).

Abstract:

Contemporary music is an underestimated but exceptionally valuable element of piano education. Its stylistic diversity implies the necessity to develop a substantial flexibility of playing skills. The performer ? while expanding traditional pianistic "values" present in earlier repertoire ? must face new challenges: realization of serial structures in which each parameter of the sound is precisely defined; a factual co-creating of an artistic opus in aleatoric forms but also in genres like happening or instrumental theatre; the skill of effective but safe preparation of the instrument; heterogeneity of a music notation (i.a. graphic score). ; While working on the contemporary piano repertoire one can discover a number of educational values: the development of intellectual approach but also emotional spontaneity in the performing process; working on the precision of performance; readiness to quick changing within individual elements of playing in the context of stylistic multidimensionality; the ability to build up a differentiated formal structure; deepened analysis of a piece together with its cultural context; shaping the interpretational strength of communication. ; Contemporary music ? being both a complementary element of the instrumental schooling and an interesting alternative in the didactic process (i.a. in introducing polyphonic structures, working on articulation or metro-rhythmic problems) ? should be an indispensable part of a versatile piano education.

Wydawca:

Zielona Góra ; Skarbona: Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów

Data wydania:

2016

Typ zasobu:

rozdział w książce

Format:

application/pdf

Strony:

297-301

Źródło:

Edukacja artystyczna - nowe wyzwania

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego