Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk.
Muzyka współczesna stanowi znaczącą, choć niedocenianą, wartość w kształceniu. Autor, w swoich rozważaniach, próbuje zdefiniować samo pojęcie - muzyka współczesna - szczególnie w odniesieniu do edukacji pianistycznej. Zwraca uwagę, na nowe wyzwania, z jakimi musi zmierzyć się wykonawca repertuaru, który bazuje na odmiennym, od panującego w kształceniu systemu dur-moll, języku muzycznym. ; Wskazuje także szereg wartości edukacyjnych, które wynikają w toku pracy nad współczesnym repertuarem (m. in. podejście intelektualne contra spontaniczność emocjonalna, elastyczność wykonawcza w realizowaniu różnorodnej stylistyki, precyzja wykonawcza, zróżnicowane kształtowanie formy, konieczność głębokiej analizy utworu wraz z jego kontekstem kulturowym).
Contemporary music is an underestimated but exceptionally valuable element of piano education. Its stylistic diversity implies the necessity to develop a substantial flexibility of playing skills. The performer ? while expanding traditional pianistic "values" present in earlier repertoire ? must face new challenges: realization of serial structures in which each parameter of the sound is precisely defined; a factual co-creating of an artistic opus in aleatoric forms but also in genres like happening or instrumental theatre; the skill of effective but safe preparation of the instrument; heterogeneity of a music notation (i.a. graphic score). ; While working on the contemporary piano repertoire one can discover a number of educational values: the development of intellectual approach but also emotional spontaneity in the performing process; working on the precision of performance; readiness to quick changing within individual elements of playing in the context of stylistic multidimensionality; the ability to build up a differentiated formal structure; deepened analysis of a piece together with its cultural context; shaping the interpretational strength of communication. ; Contemporary music ? being both a complementary element of the instrumental schooling and an interesting alternative in the didactic process (i.a. in introducing polyphonic structures, working on articulation or metro-rhythmic problems) ? should be an indispensable part of a versatile piano education.
Zielona Góra ; Skarbona: Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów
Edukacja artystyczna - nowe wyzwania
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2023-02-22
2023-02-22
89
https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/78044
Gardoń-Preinl, Monika Mania, Grzegorz Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk.