Struktura obiektu

Autor:

Flanczewska-Wolny, Maria ; Wolny, Jakub

Współtwórca:

Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.

Tytuł:

Edukacja włączająca z perspektywy szkoły specjalnej na przykładzie doświadczeń specjalistycznych centrów wspierających edukację włączającą (SCWEW) = Inclusive education from the perspective of a special school on the example of the experience of Specialized Support Centers for Inclusive Education (SCWEW)

Tytuł publikacji grupowej:

(Nie)nowe problemy...

Temat i słowa kluczowe:

inkluzja ; edukacja włączająca ; szkoła specjalna ; Specjalistyczne Centrum Wspierania Edukacji Włączającej (SCWEW) ; Inclusion ; inclusive education ; special school ; Specialized Center Supporting Inclusive Education (SCWEW)

Streszczenie:

Idea edukacji inkluzywnej, której rozwój obserwujemy na świecie od przełomu XX i XXI wieku, jest powszechnie postrzegana jako "najpoważniejsza droga postępu w pedagogice specjalnej i edukacji specjalnej współcześnie, a także ważna wizja reformy szkolnictwa" (Szumski, 2014, s. 127). Nie jest to jednak proces prosty, wymaga długofalowych i kompleksowych działań, ukierunkowanych na budowanie gotowości do wzajemnego współistnienia zarówno ze strony środowiska osób z niepełnosprawnościami, jak i społeczności osób pełnosprawnych, "konieczności przygotowania osób pełnosprawnych i osób z niepełnosprawnościami do nawiązywania, rozwijania i podtrzymywania wzajemnych relacji" (Dyrżałowska, 2018, s. 15), które stanowią istotę inkluzji. Czy jednak polskie szkoły są gotowe na taką zmianę? Czy są gotowe do udzielania zindywidualizowanego wsparcia każdemu uczniowi, który tego potrzebuje, a także do wdrażania praktycznych rozwiązań inkluzywnych? Czy sami nauczyciele są gotowi do weryfikacji własnych postaw i sposobów myślenia, zmiany strategii nauczania lub metodyki oceniania swoich uczniów? ; Prowadzone w tym obszarze badania, najczęściej odnoszące się do społeczności nauczycieli w szkołach ogólnodostępnych, wyraźnie wskazują na potrzebę głębokiej refleksji nad realnymi możliwościami realizacji edukacji inkluzywnej w ogólnodostępnych placówkach edukacyjnych. Sceptycznie do idei inkluzji, zdaniem Iwony Chrzanowskiej, odnoszą się również "opinie nauczycieli szkół specjalnych, niezależnie od etapu edukacyjnego, na jakim pracują" (Chrzanowska, 2016, s. 65). Badania przedstawione w niniejszym opracowaniu dotyczą również nauczycieli placówek kształcenia specjalnego, jednak w tym przypadku grupę badawczą stanowili nauczyciele uczestniczący w pilotażu mającym na celu wsparcie działań prointegracyjnych, którzy świadomie zdecydowali się na wsparcie takich procesów. Oczywiście ograniczyło to liczebność tej grupy, ale jednocześnie stworzyło możliwość przeanalizowania, w jakim stopniu zaangażowanie badanych pedagogów specjalnych we wspólne działania z personelem placówek ogólnodostępnych przełożyło się na ich percepcję i rzeczywistą ocenę założeń edukacji inkluzywnej. ; Wspomniany powyżej projekt w postaci modelu Specjalistycznego Ośrodka Wspomagania Edukacji Włączającej (SCWEW), opartego na wykorzystaniu zasobów placówek kształcenia specjalnego do udzielania wsparcia wybranym placówkom edukacji ogólnodostępnej, jest propozycją rozwiązania, które odpowiada potrzebom placówek ogólnodostępnych w procesie wdrażania idei edukacji inkluzywnej. Przedmiotem niniejszego opracowania jest ocena skuteczności działań realizowanych w okresie dwóch lat w ramach tego modelu, a także stopnia gotowości wspieranych szkół do wprowadzania edukacji włączającej z perspektywy uczestniczących w projekcie placówek specjalnych.

Abstract:

The idea of inclusive education, which development we have been observing since the turn of the 20th and 21st centuries in the world, is commonly perceived as "the most serious way of progress in special pedagogy and special education today, as well as an important vision of school reform" (Szumski 2014: 127). However, this is not a simple process, it requires long-term and comprehensive activities aimed at building readiness for mutual coexistence both on the part of the environment of people with disabilities and the community of fully able people, "the need to prepare able-bodied people and people with disabilities to establish, develop and maintain mutual relations" (Dyrżałowska 2018: 15), which are the essence of inclusion. However, are Polish schools ready for such a change? Are they ready to provide individualized support for each student who needs it, as well as to implementpractical inclusive solutions? Are teachers themselves ready to verify their own attitudes and ways of thinking, change their teaching strategies or assessments methodologies of their students?

Wydawca:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Data wydania:

2024

Typ zasobu:

rozdział w książce

Format:

application/pdf

DOI:

10.59444/2024MONredJanr2

Strony:

29-50

Źródło:

(Nie)nowe problemy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego