Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.
Osoby z niepełnosprawnościami...
Celem artykułu jest przegląd definicji, teorii i wyników badań trzech powiązanych, lecz odrębnych koncepcji: dobrostanu dziecka, dobrostanu rodziny oraz dobrostanu dziecka w kontekście rodziny. Dobrostan dziecka obejmuje zarówno obiektywne warunki życia (zdrowie, edukacja, sytuacja materialna), jak i doświadczenia (poczucie szczęścia, relacje społeczne). Dobrostan rodziny dotyczy funkcjonowania całego systemu rodzinnego - jakości więzi, stabilności finansowej, zdrowia członków i zdolności radzenia sobie z problemami. Dobrostan dziecka w kontekście rodziny łączy te perspektywy, koncentrując się na wpływie środowiska rodzinnego na rozwój dziecka (poczucie bezpieczeństwa, wsparcie emocjonalne, czas wspólny, warunki materialne). ; Porównanie trzech koncepcji pokazuje, że dobrostan dziecka w swej analizie koncentruje się na samym dziecku i uwzględnia także wpływy pozarodzinne, dobrostan rodziny obejmuje całą rodzinę jako system, a dobrostan dziecka w kontekście rodziny skupia się na oddziaływaniu środowiska rodzinnego na dziecko. Zrozumienie tych ujęć umożliwia tworzenie wskaźników dobrostanu, projektowanie interwencji wspierających dzieci i rodziny oraz opracowanie polityki rodzinnej opartej na podejściu wielowymiarowym i relacyjnym.
This article reviews the definitions, theories, and research on three related yet distinct concepts: child well-being, family well-being, and child well-being in the context of the family. Child well-being includes both objective conditions (health, education, financial situation) and experiences (happiness, social relationships). Family well-being concerns the functioning of the whole family system, encompassing relationship quality, financial stability, health, and coping capacity. Child well-being in the context of the family integrates these perspectives, focusing on how family factors-such as security, emotional support, shared activities, and material resources-shape a child`s development. ; Comparatively, child well-being centers on the individual and considers extrafamilial influences; family well-being addresses the family as a unit; and child well-being in the family context examines the family`s impact on the child. Understanding these distinctions and connections supports the creation of well-being indicators, the design of effective interventions for children and families, and the formulation of family policies informed by a multidimensional, relational approach.
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
4 gru 2025
4 gru 2025
0
https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/103168
Gebreselassie, Jolanta Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.
Kumik, Ewa Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk.
Nowicka, Ewa Kowalski, Mirosław - red. Zygadło, Andrzej
Nowicka, Ewa Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk.
Wrycz, Iwona Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.
Stosor, Alina Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.
Grzegorzewska, Iwona Rongińska, Tatiana - red.