Struktura obiektu

Autor:

Pasterniak-Kobyłecka, Ewa

Współtwórca:

Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk. ; Pasterniak-Kobyłecka, Ewa - red nauk.

Tytuł:

Uczeń jako podmiot edukacji szkolnej. Perspektywa aksjologiczna = Students as subjects of school education. Axiological perspective

Tytuł publikacji grupowej:

Dziecko i nauczyciel w procesie edukacji

Temat i słowa kluczowe:

podmiot ; podmiotowość ; prawa ucznia ; wartości ; subject ; subjectivity ; student rights ; values

Streszczenie:

Każde dziecko jest autonomicznym podmiotem, współtwórcą procesu edukacji. To również od jego aktywności, podejmowanych działań zależy realizacja celów kształcenia i wychowania. W szkole uczeń nabywa umiejętności korzystania z praw i przywilejów oraz kształtuje poczucie odpowiedzialności za właściwe postępowanie wynikające z przejmowanych obowiązków. ; W znacznym stopniu postawy nauczycieli, tworzona przez nich atmosfera w klasie, styl pracy i udzielane podopiecznym wsparcie decydują o samopoczuciu dzieci, ich kreatywności i chęci partycypacji w funkcjonowaniu placówki oświatowej. W artykule podmiotowość jest łączona z wieloma innymi wartościami (np.: człowieczeństwem, wolnością, tolerancją, godnością, sprawiedliwością), o których uczniowie zdobywają wiedzę w klasie szkolnej.

Abstract:

Each child is an autonomous subject and the co-creator of the educational process. The child`s activity and the tasks the child undertakes determine the realization of educational objectives. At school the student learns to exercise the rights and privileges and shapes the sense of responsibility for the proper conduct resulting from the assumed responsibilities. ; The attitude of the teachers, the atmosphere created by them in the classroom, the style of work and the support given to the children decide about the children`s well-being, their creativity and the willingness to participate in the functioning of the educational institution. In the article subjectivity is combined with many other values (eg, humanity, freedom, tolerance, dignity, justice), which pupils learn in school.

Wydawca:

Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii

Data wydania:

2017

Typ zasobu:

rozdział w książce

Format:

application/pdf

Strony:

9-21

Źródło:

Dziecko i nauczyciel w procesie edukacji

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego