Michalak, Ryszard - red. ; Pochyły, Piotr - red.
Literatura dziecięca, mimo że jest stosunkowo młodą dziedziną literatury, odgrywa istotną rolę w procesie wychowywania dzieci. Jej podstawowe cele są oczywiste, ale niełatwe do osiągnięcia - rozwijanie osobowości dziecka, dostarczanie doświadczeń edukacyjnych i zachęcanie go do czytania. Literatura, oprócz takich dziedzin, jak sztuka, teatr, lalkarstwo, muzyka, ruch i wycieczki szkolne, jest częścią świata dzieci. ; Ponadto daje możliwość zdobywania doświadczenia i wyciągania wniosków, ponieważ dzieci są zazwyczaj otwarte na bajkową treść. Z tego powodu magiczny świat przygód zwykle staje się częścią procesu edukacyjnego, podsuwając moralne wzorce i prezentując różne doświadczenia, wartości czy postawy. Słuchanie opowieści, które najpierw prezentowane są przez rodziców, opiekunów i nauczycieli, a później czytane przez same dzieci, jest zajęciem ukochanym przez dzieci na całym świecie. ; Prezentowane badania koncentrują się przede wszystkim na doświadczeniu kurdyjskim w zakresie literatury dla dzieci i jej roli w wychowaniu dziecka. Wskazują na istotne różnice między treściami, celami i okolicznościami, w których wystąpiły określone opowiadania. Przedstawiają wyjaśnienie roli tych opowiadań w rozwijaniu dojrzałej osobowości i patriotyzmu w procesie wychowania kurdyjskich dzieci.
Children`s literature, despite being a relatively young branch of literature in general, is an important factor in the upbringing of children. Its basic aims have been obvious but not simple to achieve - to develop a child`s personality, provide educational experiences and encourage him to read. Along with areas such as art, theater, puppetry, music, movement and field trips, literature is also an object of children`s attention. ; Moreover it provides an opportunity to gain experience and learn a lesson, as children are usually open to fairytale-like content. Because of that, a magic world of adventures usually becomes a part of the educational process, imparting moral patterns and exposing them to various experiences, values and attitudes. Listening to stories told by parents, nannies, and teachers, which are later read by children themselves, is an activity beloved by children from all over the world. ; This research focuses especially on Kurdish experiences in terms of children`s literature and its role in bringing up a child. It indicates essential differences between contents, aims and circumstances upon which certain stories occurred. It provides an explanation of their role in developing a mature personality and patriotism upbringing among Kurdish children.
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2023-08-16
2023-08-16
72
https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/82655
Farhang Muzaffar Muhammad Juan Ibrahim Al-banna Kruk, Aleksandra - red. Pochyły, Piotr - red.
Walak, Bogumiła Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk. Pasterniak-Kobyłecka, Ewa - red nauk.
Walak, Bogumiła Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk.
Kędzierska, Barbara Kowalski, Mirosław - red. Kowalska, Ewa - red.
Farhang Muzaffar Muhammad Pochyły, Piotr - red.
Farhang Muzaffar Muhammad Dudra, Stefan - red. Nitschke, Bernadetta (1964 - ) - red.
Kopaczyńska, Iwona Bochno, Ewa - red. Kopaczyńska, Iwona - red.
Budziewicz-Gruźlecka, Agnieszka Moczulska, Marta - red. Preston, Peter- red. jęz. Stankiewicz, Janina - red. nacz. Zmyślony, Roman - red. statyst. Adamczyk, Janusz- red. Skalik, Jan - red.