Asienkiewicz, Ryszard - red. ; Tatarczuk, Józef - red.
Celem badań w niniejszym artykule jest diagnoza obrazu samego siebie i zachowań zdrowotnych młodzieży studiującej oraz ocena zależności między obrazem samego siebie a zachowaniami zdrowotnymi u badanych. W badaniach uczestniczyło 214 studentów. Metodą badawczą był sondaż diagnostyczny, techniką ankieta, a narzędziami badawczymi Skala do badania obrazu własnej osoby W.H. Fittsa oraz kwestionariusz ankiety dotyczący zachowań zdrowotnych. ; Wyniki badań potwierdzają istotną rolę regulacyjną obrazu samego siebie w podejmowaniu zachowań związanych ze zdrowiem. Globalny wskaźnik pozytywny (PG) koreluje dodatnio ze wszystkimi badanymi zachowania zdrowotnymi. W ramach struktury obrazu samego siebie najczęściej koreluje dodatnio samoocena zachowania (W3) i tożsamość (W1), odnośnie treści obrazu samego siebie "ja" fizyczne (JF) i "ja" moralno-etyczne (JM). Należy podkreślić, że ze wszystkimi elementami obrazu siebie w zakresie treści, jak i struktury stwierdzono korelację istotną statystycznie z radzeniem sobie ze stresem u badanych. ; Samokrytycyzm (Sc) korelował ujemnie, istotnie statystycznie ze wszystkimi analizowanymi zachowania zdrowotnymi, oprócz aktywności ruchowej. Przeprowadzone badania pokazują, jak kluczową rolę w tworzeniu zachowań zdrowotnych wykazuje obraz samego siebie, będący w swojej strukturze i treści ujęciem interdyscyplinarnym (zewnętrznego, jak i wewnętrznego trzonu osobowości) w ramach obszaru zdrowia.
The article aims to diagnose the self-concept and health behavior in studying youth and to assess the interdependence between the self-concept and health behavior in the resear-ched. 214 students were involved in the study. A diagnostic survey was used as the study method; the technique employed was a questionnaire; and W.H. Fitts` Self-Concept Scale and a questionnaire on health behavior were used as research tools.` ; The study results confirm an essential regulatory role of the self-concept in undertaking health-related behaviors. The positive global indicator correlates positively with all the studied health behaviors. Within the self-concept structure, behavior self-assessment (W3) and identity (W1) correlate positively most frequently, and within the self-image content, the physical "I" and the moral-ethical "I". It must be emphasized that all the elements of the self-concept within both the structure and content show a statistically significant corre-lation with stress handling in the researched. ; Self-criticism correlated negatively, but not statistically significantly, with all the analyzed health behaviors, except for physical activity. The conducted study shows how essential the self-concept (being in its own structure and content an interdisciplinary approach to the external and internal personality core in health area) is in creating health behavior.
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii
Rocznik Lubuski, tom 44, część 2a
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
Jun 12, 2024
Jun 12, 2024
32
https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/89297
Edition name | Date |
---|---|
Obraz samego siebie a zachowania zdrowotne młodzieży studiującej = The self-concept and health behaviour in studing youth | Jun 12, 2024 |
Guła-Kubiszewska, Halina Dębska, Urszula Starościak, Wojciech Kałwa, Małgorzata Hes, Bartłomiej Asienkiewicz, Ryszard - red. Tatarczuk, Józef - red.
Trzop, Beata - red. Walentynowicz-Moryl, Katrzyna - red. Wagner, Michał Cichoń, Ewelina Szczepanowski, Remigiusz Grzegorczyk, Milena Suchecka, Daria Joanna Adamowicz, Katarzyna Kęsik, Marta Preś, Joanna E. Janik, Inga Maciejewska, Martyna Sipak, Olimpia Kokowska, Mariola Sznajder, Anna Frączek, Katarzyna Zadrożna, Aleksandra Rongińska, Tatiana Szaban, Dorota Witkiewicz, Magdalena