Współczesny świat, spowity niepewnością, niepokojami społecznymi i kryzysem moralnym, uformował pewne nowe przestrzenie do pracy dla psychologów, coachów, trenerów personalnych i doradców filozoficznych próbujących wypracować metody pomocy psychologicznej i moralnej dostosowane do współczesności. W artykule stoję na stanowisku, że filozofia jest funkcjonalna i użyteczna, a nie tylko pozostaje w obszarze naukowych dywagacji. ; Refleksja filozoficzna jest dostępna na poziomie różnych nauk, co wskazuje na zacieranie się granic i pozwala filozofii oraz etyce być obecnymi na arenie pomocy doradczej. Wskazuję na to, że filozofia uczyniła z dialogu narzędzie w prowadzeniu ku mądrości. Dialog jest stworzeniem bezpiecznego miejsca do opowiedzenia własnej historii i poznania tego, co myśli inny, kreuje przestrzeń do mówienia, ale i do słuchania innego. Dialog to wspólna podróż, która uczy podejmować decyzję, czy chce się w tej sytuacji uczyć i zrozumieć innego, czy też nie. To wspólne zaangażowanie w dochodzeniu do prawdy. ; Źródłem dialogu w pracy poradniczej jest dialog sokratejski, który jest jedną z metod dialogicznych w praca coacha. Celem dialogu sokratejskiego jest stawianie pytań dotyczących problemów, o których rozmówca, klient wcześniej nie słyszał. Doraźnym celem dialogu jest wiedza, natomiast długofalowym celem jest zachęcanie do porzucania bezkrytycznego myślenia i przyjmowania obiegowych, popularnych odpowiedzi. Zachęcanie do podjęcia samodzielnego dążenia do prawdy przez przebudzenie z poznawczego letargu, wywołanie wątpliwości i skłonienie do refleksji.
The modern world, shrouded in uncertainty, social unrest and moral crisis, has created new spaces for psychologists, coaches, personal trainers, and philosophical counselors to develop methods of psychological and moral assistance adapted to the present times. In this article, I argue that philosophy is functional and useful, not confined to scholarly deliberations. ; Philosophical reflection is accessible at various levels of knowledge, indicating the blurring of boundaries and allowing philosophy and ethics to be present in the arena of counseling. I point out that philosophy has turned dialogue into a tool for the pursuit of wisdom. Dialogue creates a safe space for telling one`s own story and understanding the thoughts of others, fostering both speaking and listening. Dialogue is a shared journey that teaches one to decide whether they want to learn and understand others in a given situation or not. It is a collective commitment to seeking the truth. ; The Socratic dialogue, which is one of the dialogical methods in coaching, serves as the source of dialogue in counseling work. The aim of the Socratic dialogue is to ask questions about problems that the interlocutor or client has not previously considered. The immediate goal of the dialogue is knowledge, while the long-term goal is to encourage the abandonment of uncritical thinking and the acceptance of prevailing, popular answers. It encourages independent pursuit of truth by awakening from cognitive lethargy, raising doubts, and promoting reflection.
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2024-10-24
2024-10-24
10
https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/90574
Piróg, Mirosław Walczak, Paweł - red. nauk.
Gajda, Małgorzata Walczak, Paweł - red. nauk.
Konstańczak, Stefan (1955- ) Walczak, Paweł - red. nauk.
Bartosiak, Katarzyna Walczak, Paweł - red. nauk.
Dobies, Anna Kaczor, Monika - red. nauk. Kładoczny, Piotr - red. nauk.
Fromont, Karol Gorzelana, Joanna - red. nauk. Seul, Anastazja - red. nauk.
Niewiński, Jakub Kowalski, Mirosław - red. Zygadło, Andrzej
Walczak, Paweł Walczak, Paweł - red. nauk.