Frątczak-Müller, Joanna - red. ; Mielczarek-Żejmo, Anna - red. ; Szczegóła, Lech - red.
Autorka przedstawia zmiany, jakie zaszły w polskim systemie szkolnictwa wyższego w ciągu ostatnich 20 lat. Punktem wyjścia dla ukształtowania się obecnego stanu polskich uczelni był system edukacji, który wyłonił się po II wojnie światowej, obejmujący 112 szkół wyższych w 1990 r. (w większości finansowanych przez państwo). Dziś mamy 130 uczelni publicznych i ponad 320 niepublicznych. ; Autorka analizuje zmiany w liczbie studentów polskich uczelni w ciągu ostatnich dwóch dekad. Wskazuje na znaczny wzrost liczby studentów ekonomii i nauk społecznych, przy niewielkim wzroście liczby studentów kierunków inżynieryjnych i ścisłych. Analizuje strukturę kształcenia (obejmującą wszystkich studentów, zarówno stacjonarnych, jak i niestacjonarnych) poszczególnych kierunków studiów i ich grup na tle ostatnich kilku lat. ; Omówiono również fragment debaty publicznej nad przyjętymi w 2008 r. przez polski rząd pomysłami dotyczącymi zmian w dziedzinie badań naukowych i szkolnictwa wyższego. Analizie poddano m.in. postawę i oczekiwania dotyczące sposobu i zakresu finansowania szkolnictwa wyższego, wyrażane przez przedstawicieli środowiska akademickiego szkół publicznych i niepublicznych. ; Autorka sygnalizuje również problematykę wprowadzenia powszechnych opłat za studia, postulowanej w obu strategiach rozwoju szkolnictwa wyższego, opracowanych i opublikowanych na przełomie 2009 i 2010 roku. Artykuł kończy przedstawienie omawianych w literaturze modeli przyszłych uczelni.
The author presents changes that have occurred in the Polish higher education system in the last 20 years. The starting point for the formation of the present state of Polish higher education institutions was the education system that emerged after World World 2, covering 112 higher education schools in 1990 (mostly state financed). Today we have 130 public and over 320 non-public higher education institutions. ; The author analyses changes in the number of students of Polish universities in the last two decades. A significant increase in the number of students of economics and social studies in pointed out, along with a small increase in the number of engineering and exact sciences students. The education structure (encompassing all students, both intra- and extra-mural) of particular fields of study and their groups is analysed with reference to the last few years. ; Also, a fragment of a public debate over assumed in 2008 by the Polish government ideas regarding changes in the field of scientific research and higher education is discussed. Among others, the attitude and expectations concerning the means and extent of financing higher education, expressed by representatives of the academic community from public and non-public schools, is analysed. ; The author also signals the problem of the proposal regarding the introduction of universal studies fees, postulated in both strategies of the development of higher education, prepared and published at the turn of 2009 and 2010. The article is concluded by presenting future university models, discussed in the literature.
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe
Rocznik Lubuski, tom 36, część 2
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
Apr 10, 2025
Apr 10, 2025
123
https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/94190
| Edition name | Date |
|---|---|
| Zmiany w szkolnictwie wyższym w Polsce po 1989 roku = Changes in higher education in Poland after 1989 | Apr 10, 2025 |
Narkiewicz-Niedbalec, Ewa Chałubiński, Mirosław - red. Narkiewicz-Niedbalec, Ewa - red.
Borowicz, Ryszard (1945-2014) Chałubiński, Mirosław - red. Narkiewicz-Niedbalec, Ewa - red.
Narkiewicz-Niedbalec, Ewa Wołk, Zdzisław - red.
Narkiewicz-Niedbalec, Ewa Hajduk, Edward (1932-2015)
Narkiewicz-Niedbalec, Ewa Bartkiewicz, Kazimierz (1930-2002) - red.
Narkiewicz-Niedbalec, Ewa Narkiewicz-Niedbalec, Ewa - red.
Narkiewicz-Niedbalec, Ewa Bąbka, Jarosław - red Zajdel, Krzysztof - red.
Narkiewicz-Niedbalec, Ewa Mianowska, Edyta Idzikowski, Bogdan - red. Kowalski, Mirosław - red.