Kulczycka, Dorota - red. nauk. ; Ruszczyńska, Marta - red. ; Brylla, Wolfgang J. - red. ; Gazdecka, Elżbieta - red.
W skandynawskim kryminale miasto i jego wizerunek od momentu pojawienia się gatunku odgrywało bardzo ważną rolę. W XX wieku tacy pisarze jak Stieg Trenter, Maj Sjowall i Per Wahloo byli nie tylko mistrzami szwedzkich kryminałów, ale także kronikarzami barwnego życia stolicy. Udało im się stworzyć mityczny obraz Sztokholmu lat 50.-70., będący punktem odniesienia dla przemian, jakie dokonały się w przestrzeni kulturalnej poszczególnych dzielnic i miejsc. ; Współcześni kontynuatorzy mistrzów kryminału ubiegłego wieku dokonują reinterpretacji przestrzeni miejskiej, łącząc metaforyczną literacką mapę Sztokholmu z nowoczesną infrastrukturą metropolii. W swoim artykule przedstawiam sposób, w jaki szwedzcy pisarze, tacy jak Stieg Larsson, Liza Marklund i Leif G.W. Persson łączą swoich bohaterów z określonymi lokalizacjami. We współczesnym szwedzkim kryminale miasto Sztokholm zyskało rangę tak samo ważną jak ludzie spacerujący po jego bulwarach lub gubiący się w jego zaułkach.
In Scandinavian crime fiction, from the moment when the genre appeared, the city and its imagehave played very important roles. In the 20th century, writers such as Stieg Trenter, Maj Sjowall andPer Wahloo were not only masters of Swedish crime fiction but also chroniclers of the vivid life ofthe capital city. They managed to create a mythical image of Stockholm between the 50's and the 70's, which serves as a frame of reference for the transformations which have taken place in the cultural reception of individual quarters and locations in recent times. ; The contemporary continuators of last century crime fiction masters reinterpret the urban areaby combining the metaphorical literary map of Stockholm and the modern infrastructure of themetropolis. In my paper I present the way in which such Swedish writers as Stieg Larsson, LizaMarklund and Leif G.W. Persson link their protagonists with specific locations; in this way theyreinterpret familiar places, giving them new meanings, and attaching crime connotations to thenew posts on the map. ; The writers also define their characters by the locations in which they place them. In the contemporary Swedish crime fiction, as in traditional crime noir detective story, the city of Stockholm has become the character of the same importance as the people strolling down its boulevards or getting lost in its backstreets. This device establish city's identity. Using the methods of modern geocriticism, I interpret the conscious, as well as unconscious intentions of the writers, who place their characters in the city jungle of the biggest Scandinavian metropolis.
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
10.59444/2016SERredRus_Kul1r27
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego: Seria Scripta Humana, tom 5
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2024-02-19
2020-09-25
153
https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/64331
Samsel-Chojnacka, Monika Ruszczyńska, Marta - red. Kulczycka, Dorota - red. nauk. Brylla, Wolfgang J. - red. Gazdecka, Elżbieta - red.
Chojnacki, Rafał Ruszczyńska, Marta - red. Kulczycka, Dorota - red. nauk. Brylla, Wolfgang J. - red. Gazdecka, Elżbieta - red.
Ryszkiewicz, Mirosław Ruszczyńska, Marta - red. Kulczycka, Dorota - red. nauk. Brylla, Wolfgang J. - red. Gazdecka, Elżbieta - red.
Jurewicz, Magdalena Kulczycka, Dorota - red. nauk. Ruszczyńska, Marta - red. Brylla, Wolfgang J. - red. Gazdecka, Elżbieta - red.
Brylla, Wolfgang J. Ruszczyńska, Marta - red. Kulczycka, Dorota - red. nauk. Brylla, Wolfgang J. - red. Gazdecka, Elżbieta - red.
Regiewicz, Adam Ruszczyńska, Marta - red. Kulczycka, Dorota - red. nauk. Brylla, Wolfgang J. - red. Gazdecka, Elżbieta - red.
Gazdecka, Elżbieta Ruszczyńska, Marta - red. Kulczycka, Dorota - red. nauk. Brylla, Wolfgang J. - red. Gazdecka, Elżbieta - red.
Kallas, Piotr Ruszczyńska, Marta - red. Kulczycka, Dorota - red. nauk. Brylla, Wolfgang J. - red. Gazdecka, Elżbieta - red.