Object

Title: Zadania pedagoga szkolnego i pedagoga specjalnego w świetle przepisów prawa oświatowego i praktyki szkolnej - obszary wspólne i odrębne = The tasks of school counselors and special education counselors in light of educational law and school practice - common and distinct areas

Contributor:

Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.

Group publication title:

Osoby z niepełnosprawnościami...

Abstract_pl:

Celem tekstu jest ukazanie zadań pedagoga szkolnego i pedagoga specjalnego w świetle regulacji prawnych oraz praktyki szkolnej, wskazanie obszarów styczności i zróżnicowania, a w efekcie sformułowanie rekomendacji dotyczących skutecznego podziału zadań pomiędzy wymienionymi specjalistami. Autorzy przedstawiają ewolucję stanowisk wymienionych specjalistów, podkreślając, że wprowadzenie w 2022 r. stanowiska pedagoga specjalnego miało na celu wzmocnienie systemu wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz usprawnienie realizacji założeń edukacji włączającej. ; Analiza pokazuje, iż brak jednoznacznego podziału kompetencji może prowadzić do przeciążenia i niejasności organizacyjnych, a zatem niezbędne jest doprecyzowanie ról pedagoga szkolnego i pedagoga specjalnego. Elementem pomocnym w realizacji tego zadania jest model wielopoziomowego systemu wsparcia (Multi-Tiered System of Supports - MTSS).

Abstract:

The aim of this text is to present the responsibilities of school counselors and special education counselors in light of educational law and school practice, identify areas of overlap and differentiation, and ultimately formulate recommendations for the effective division of tasks between these specialists. The authors present the evolution of the positions of these specialists, emphasizing that the introduction of the special education counselor position in 2022 was intended to strengthen the support system for students with special educational needs and improve the implementation of inclusive education. ; The analysis shows that the lack of a clear division of responsibilities can lead to overload and organizational ambiguity, making it necessary to clarify the roles of school counselors and special education counselors. The Multi-Tiered System of Supports (MTSS) model is a helpful element in achieving this goal.

Publisher:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

oai:zbc.uz.zgora.pl:88456

DOI:

click here to follow the link

Pages:

29-46

Language:

pol

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Object collections:

Last modified:

Dec 4, 2025

In our library since:

Dec 4, 2025

Number of object content hits:

4

All available object's versions:

https://zbc.uz.zgora.pl/publication/103153

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

Objects Similar

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information