Object

Title: Wsparcie szkół w edukacji włączającej = Support for schools in inclusive education

Contributor:

Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.

Group publication title:

Osoby z niepełnosprawnościami...

Abstract_pl:

Artykuł przedstawia teorię oraz rolę edukacji włączającej w kontekście funkcjonowania szkoły, omawia jej podstawy teoretyczne. Ilustruję rolę i działania nauczyciela konsultanta, analizując trudności i potrzeby zgłaszane przez nauczycieli w zakresie realizacji edukacji włączającej. Zwraca również uwagę na rosnącą liczbę orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego oraz na niedostateczne przygotowanie kadry pedagogicznej do pracy w placówkach edukacyjnych. Centralnym punktem jest prezentacja cyklu wsparcia placówek edukacyjnych, wdrożonego w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Bierzwniku w roku szkolnym 2023/2024. Cykl ten opiera się na diagnozie potrzeb oraz działach obejmujących konkretne warsztaty, szkolenia, a także konsultacje dla nauczycieli i kadry kierowniczej. Ewaluacja po wdrożeniu cyklu pokazuje wzrost kompetencji nauczycieli oraz zmniejszenie oporu wobec pracy z uczniami o specjalnych potrzebach.

Abstract:

The article presents the theory and role of inclusive education in the context of school functioning, discussing its theoretical foundations. It illustrates the role and activities of a consulting teacher by analyzing the difficulties and needs reported by teachers in implementing inclusive education. It also highlights the growing number of special education needs statements and the insufficient preparation of teaching staff to work in educational institutions. The central focus is the presentation of a support model for educational institutions, implemented at the School and Preschool Complex in Bierzwnik during the 2023/2024 school year. This model is based on a needs assessment and a cycle of activities including specific workshops, training sessions, and consultations for teachers and school leadership. Evaluation following the implementation of the model shows an increase in teachers? competencies and a reduction in resistance to working with students with special educational needs.

Publisher:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

oai:zbc.uz.zgora.pl:88486

DOI:

click here to follow the link

Pages:

205-215

Language:

pol

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Object collections:

Last modified:

Dec 4, 2025

In our library since:

Dec 4, 2025

Number of object content hits:

0

All available object's versions:

https://zbc.uz.zgora.pl/publication/103178

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

Objects Similar

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information