Choroby przewlekłe warunkują funkcjonowanie dzieci w różnych dziedzinach życia. Jest to bardzo często spowodowane niejasnymi doświadczeniami, które są wynikiem typowych jednostek chorobowych (takich jak ból fizyczny, ograniczenie aktywności), oddziaływania na środowisko (poczucie zagrożenia, strach, cierpienie fizyczne). ; Bardzo ważna wydaje się tutaj działalność jednostek, które odgrywają główną rolę w procesie radzenia sobie. Dzięki wielu doświadczeniom dziecko zdobywa wiedzę odnoszącą się do konkretnych wydarzeń ściśle związanych z procesem terapii. Na tej podstawie dziecko ma możliwość wyboru sprawdzonych strategii, które są podstawą skutecznego radzenia sobie z chorobą i dają możliwość uzyskania dobrego samopoczucia, sprawności, samodzielności, które prowadzą do efektywnego rozwoju.
Chronic diseases determine children`s functioning in different areas of their life. It is caused very often by unclear experiences which are result of typical disease unit (such as physical pain, activity restriction), impact into environment (feeling of danger, fear, physical suffering). ; Very important seems to be here unit`s activity which play main role in coping process. Because of many experiences child gain knowledge referring to concrete events strictly connected to therapy process. Basing on this child have a possibility to choose proven strategies which are foundation to effective coping with disease and give possibility to gain wellbeing, efficiency, independence which lead to effective development.
artykuł zamieszczony w: "Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej", nr 10
Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2022-03-07
2022-03-07
10
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/67301
Pawluk-Skrzypek, Agnieszka Nowak, Beata Maria - red. Paprzycka, Emilia - red. Narkiewicz-Niedbalec, Ewa - red.
Sobotkiewicz, Dariusz Danielak, Wiesław - red. nauk. Niewiadomski, Przemysław - red. nauk. Sobotkiewicz, Dariusz - red. nauk.
Korbel, Wojciech Kuczyński, Tadeusz - red.
Husar-Poliszuk, Wioletta
Hawrysz, Magdalena Hawrysz, Magdalena - red. nauk. Jurewicz, Magdalena - red. nauk. Kotlarska, Irmina - red. nauk.
Górnicka, Weronika Michalak, Ryszard - red. Pochyły, Piotr - red.
Smith, Brian G. Pochyły, Piotr - red.