Obiekt

Ta publikacja jest chroniona prawem autorskim. Dostęp do jej cyfrowej wersji jest możliwy po zalogowaniu.
Ta publikacja jest chroniona prawem autorskim. Dostęp do jej cyfrowej wersji jest możliwy po zalogowaniu.

Tytuł: Edukacja dzieci socjalizowanych w kulturze ubóstwa jako wyzwanie dla pracy socjalnej (dokument dostępny po zalogowaniu tylko dla osób z dysfunkcją wzroku)

Autor:

Oliwa-Ciesielska, Monika

Data wydania:

2017

Typ zasobu:

artykuł

Streszczenie:

Artykuł podejmuje aspekty edukacji i socjalizowania dzieci żyjących w kulturze ubóstwa, czyli w sytuacji, gdy doświadczane w rodzinie braki nie są jedynie zbieżnością wielu epizodów, a stają się długotrwałym doświadczeniem, skutkując pokoleniowym obciążeniem. ; Konsekwencje tego widoczne są w wielu sferach życia dzieci i młodzieży, głównie w przestrzeni funkcjonowania w rodzinie, szkole, wśród rówieśników. ; Głównym celem artykułu jest wskazanie na problemy edukacyjne dzieci żyjących w ubóstwie, przybliżenie obszarów utrudniających działania socjalizacyjne, wychowawcze i edukacyjne. ; Artykuł wskazuje na wartość edukacji, jako jednej z realnych szans na przerwanie kręgu pokoleniowej biedy, lokowanej w kulturze ubóstwa. Ukazuje także szkołę jako instytucję wzmacniającą nierówności, a także rodzinę jako instytucję socjalizującą do ubóstwa. ; Artykuł zawiera wskazania na pracę socjalną z dziećmi z ubogich rodzin. Artykuł zawiera analizy badawcze prowadzone na źródłach, jakimi są ?Pamiętniki bezrobotnych? wydane w Polsce w latach 2003-2006 (5 tomów) i w roku 1933. Analizy podjęte w artykule odnoszone są do koncepcji kultury ubóstwa Oscara Lewisa. ?

Abstract:

The paper addresses the issues relating to the education and socialization of children living in the culture of poverty, i.e. the situation when the privation affecting the family is not merely a convergence of many incidents, but it becomes a long-lasting experience which results in generational encumbrance. ; The consequences of such a situation are noticeable in many spheres of children`s and adolescents` lives, particularly at home, school and among peers. ; The main purpose of the paper is to indicate educational problems of children living in poverty and describe the areas which impede socialization and educational interventions. ; The paper highlights the value of education as a real chance to break the cycle of generational poverty stemming from the culture o privation. It also presents school as an institution which reinforces inequalities, and family - as an institution which socializes to poverty. ; The article contains indications on social work with children from poor families. The paper contains research analyses performed based on such sources as ?Memoirs of the Unemployed?, published in Poland in 2003-2006 (5 volumes) and in 1933. The analyses undertaken in the paper are referred to the concept of the cultureof poverty proposed by Oscar Lewis.

Opis:

artykuł zamieszczony w: "Praca Socjalna", nr 1

Wydawca:

Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:zbc.uz.zgora.pl:59787

Strony:

75-94

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

2022-03-09

Data dodania obiektu:

2022-03-09

Liczba wyświetleń treści obiektu:

1

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://zbc.uz.zgora.pl/publication/67313

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Obiekty

Podobne

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji