Monografia przedstawia przegląd wybranych zagadnień związanych z nieśmiałością dziecka. Składa się z siedmiu rozdziałów. W pierwszych trzech rozdziałach wyjaśniono złożoną naturę nieśmiałości dziecka. Omówiono w nich różne definicje nieśmiałości, istotne cechy nieśmiałego dziecka, symptomy nieśmiałości, typy nieśmiałości, istotne korelaty nieśmiałości, a także rolę, jaką w kształtowaniu nieśmiałości odgrywa kultura oraz płeć dziecka. ; Czwarty rozdział to wyjaśnienie roli rodziny w kształtowaniu się nieśmiałości dziecka oraz tego, że może się ona różnie przejawiać w zależności od wieku życia dziecka. W piątym rozdziale omówiono problematykę dziecka nieśmiałego w kontekście szkolnym. Jego trudności szkolne, umiejętności językowe, osiągnięcia szkolne oraz relacje z rówieśnikami i nauczycielami. ; Szósty i siódmy rozdział, to wykazanie związku nieśmiałości dziecka z wybranymi zmiennymi psychospołecznymi istotnymi z punktu widzenia rozwoju dziecka, takimi jak: przekonanie o własnej skuteczności, aspiracje, motywacja, asertywność, zdolności poznawcze oraz cechy osobowości i temperamentu. ; W podsumowaniu tej publikacji zawarto najważniejsze ustalenia dotyczące dziecka nieśmiałego. Zaprezentowany w tej książce obraz dziecka nieśmiałego ukazuje jego istotne cechy oraz wyjaśnia przyczyny trudności, które mogą się u niego pojawić. Nieśmiałość dziecka ma zarówno negatywne, jak i pozytywne aspekty. Właściwe zrozumienie nieśmiałości oraz jej wpływu na dziecko ma istotne znaczenia dla jego rozwoju.
The monograph provides an overview of specific issues related to child shyness and is divided into seven chapters. The first three chapters delve into the complex nature of a child's shyness, exploring various definitions of shyness, essential characteristics of a shy child, symptoms of shyness, different types of shyness, significant correlates of shyness, as well as the role that culture and the child`s gender play in shaping shyness. ; The fourth chapter explains the role of the family in the development of a child's shyness and highlights that shyness may manifest differently depending on the child's age. The fifth chapter focuses on the challenges a shy child faces in the school context, including school-related difficulties, language skills, academic achievements, as well as their relationships with peers and teachers. ; The sixth and seventh chapters explore the relationship between a child`s shyness and selected psychosocial variables crucial for a child`s development, such as self-efficacy, aspirations, motivation, assertiveness, cognitive abilities, as well as personality and temperament traits. ; The summary of this publication contains the most significant findings related to a shy child. The depiction of a shy child presented in this book highlights their key characteristics and offers explanations for any difficulties that may arise for them. It`s important to note that a child`s shyness has both negative and positive aspects. A comprehensive understanding of shyness and its impact on a child is vital for their overall development.
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2024-04-04
2024-04-04
210
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/88433
Nazwa wydania | Data |
---|---|
Dziecko nieśmiałe: wybrane problemy | 2024-04-04 |
Nikel, Łukasz Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.
Grzywak-Kaczyńska, Maria (1886-1979) Claparede, Édouard (1873-1940) - przedm.
Brzezińska, Anna (1949- ) Appelt, Karolina (1976- ) Ziółkowska, Beata (1967- )
Brzezińska, Anna (1949- ) Appelt, Karolina (1976- ) Ziółkowska, Beata (1967- )
Brzezińska, Anna (1949- ) Appelt, Karolina (1976- ) Ziółkowska, Beata (1967- )
Brzezińska, Anna (1949- ) Appelt, Karolina (1976- ) Ziółkowska, Beata (1967- )