Badanie pełzania pod obciążeniem statycznym jest obecnie najbardziej efektywnym badaniem pozwalającym na określenie reologicznych parametrów mieszanek mineralno-asfaltowych na podstawie krzywej pełzania. Stosowane obciążenia mają poziom nieniszczący i pozwalają na obserwację przebiegu odkształceń w czasie również po odciążeniu. ; Badanie może być realizowane przy ściskaniu, ścinaniu, rozciąganiu i zginaniu, a także w zakresie trójosiowym, w zależności od stosowanego aparatu realizującego zadany schemat naprężeń. Na podstawie badania pełzania można określić parametry oparte o różne teorie pełzania a szczególnie cenne parametry reologiczne w oparciu o wybrane modele lepkosprężyste. ; Parametry z modeli lepkosprężystych są miarodajnymi wskaźnikami obrazującymi odporność mieszanek na deformacje. Można za ich pomocą prognozować głębokości koleiny w przyjętym modelu reologicznym. W niniejszym artykule przedstawiono jaki wpływ na głębokość koleiny mają różne wartości parametrów reologicznych z analizowanego modelu lepkosprężystego oraz wpływ parametrów na kształt i przebieg krzywej pełzania. ; Przedstawione w artykule mieszanki mineralno-asfaltowe charakteryzują się zmiennymi parametrami reologicznymi, zatem trudno jest określić, który parametr decyduje o wielkości odkształcenia danej mieszanki. Mając na uwadze powyższe, w artykule podjęto próbę analizy zmiany wartości odkształcenia mieszanki mineralno?asfaltowej przy zmianie jednego oraz dwóch parametrów w danym modelu reologicznym ? w tym przypadku - Bürgersa.
The creep test under the static loading, that allows to determine rheological properties of asphalt based on the creep curve, is the most effective test nowadays. Applied loads are non-destructive and allow to observe the course of the strain after the test load. ; The test can be carried out on compressing, shearing, bending as well as on triaxial test, that depends on the applied apparatus implementing different intensity. Based on the creep test, the stress of different properties can be specified. Among them there are valuable rheological properties based on selected viscoelascity models. The properties of the viscoelascity models are relevant indexes depicting resistance to deformation. ; They can be used to forecast the wheel-truck in the accepted rheological model. In this article it is shown the impact of different rheological properties of the viscoelacity model on the wheel-truck as well as the impact of different properties on shape and the course of the creep curve. The asphalt mixtures presented in this article are characterized by variable rheological properties. ; It is therefore difficult to determine which property mostly affects the size of the strain. However, the authors of this article attempted to analyse the change of the asphalt strain value of the different variables in particular rheological model, called Bürgers's model.
tytuł dodatkowy: Prace z Inżynierii Lądowej i Środowiska
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Civil and Environmental Engineering Reports (CEER), No 16
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2023-04-07
2018-11-22
114
https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/57430
Biliński, Tadeusz (1932- ) Socha, Tomasz Kuczyński, Tadeusz - red.
Kaul, Matresh Nallasivan, K. Kuczyński, Tadeusz - red.
Ovchynnykov, Pavlo Dubinchyk, Olha Tiutkin, Oleksii Kildieiev, Vitalii Sedin, Vladimir Bikus, Kateryna Kuczyński, Tadeusz - red.
Flaga, Kazimierz Furtak, Kazimierz (1951- ) Kuczyński, Tadeusz - red.
Marcinowski, Jakub Świtka, Romuald - red.
Mumot, Marcin Kuczma, Mieczysław - red.
Żarkiewicz, Krzysztof Kuczyński, Tadeusz - red.
Mrówczyńska, Maria Kuczma, Mieczysław - red.