Człowiek w całokształcie życia: rodzina - edukacja - praca
Celem artykułu jest przedstawienie wyników badań na temat roli przyjaźni w doświadczaniu dobrostanu psychicznego przez adolescentów. Założono, że dzięki przyjacielowi łatwiej może przebiegać adaptacja adolescenta tak do wewnętrznych przemian, jak i do oczekiwań społecznych, co z kolei pozwoli mu na osiągnięcie poczucia spełnienia, samoakceptacji czy zadowolenia z życia. ; Postawiono więc pytanie, czy istnieje związek pomiędzy doświadczaniem przyjaźni a dobrostanem psychicznym adolescentów. Oczekiwano, że taki związek o charakterze dodatnim istnieje odnośnie do dobrostanu osobowościowego, społecznego oraz emocjonalnego. Zbadano 112 uczniów w wieku 15-18 lat, w tym 71 dziewcząt i 37 chłopców (4 osoby nie określiły swojej płci), za pomocą dwóch narzędzi: Kwestionariusza do Badania Relacji Społecznych i Kwestionariusza do Badania Dobrostanu Psychicznego Adolescentów. ; Ustalono, że istnieje dodatni związek pomiędzy doświadczaniem przyjaźni a dobrostanem osobowościowym i społecznym, co potwierdziło hipotezę, natomiast nie została potwierdzona hipoteza w odniesieniu do dobrostanu emocjonalnego, gdzie takiego związku nie ustalono.
This article presents the results of research on the role of friendship in the experience of well-being for adolescents. It was assumed that with a friend can easily run adaptation of adolescent to internal changes, and to social expectations, which in turn will allow them to achieve a sense of accomplishment, self-acceptance and satisfaction with life. We put the question of whether there is a link between the experience of friendship and mental well-being of adolescents. ; It was expected that such a positive relationship concerns the well-being of personality, social and emotional. Examined 112 students aged 15-18 years, including 71 girls and 37 boys (4 persons did not indicate their gender), using two tools: Questionnaire for the Study of Social Relations and Questionnaire for the Study Mental Well-being of adolescents. ; It turned out that there is a positive relationship between the experience of friendship and personality and social well-being, which confirmed the hypothesis but it has not been confirmed hypothesis in relation to the emotional well-being, where such a link has not been established.
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Psychologiczne Zeszyty Naukowe, nr 1/2016
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2019-11-27
2019-11-27
838
https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/61772
Nazwa wydania | Data |
---|---|
Przyjaźń a subiektywny dobrostan psychiczny adolescentów = Friendship and subjective well-being of adolescents | 2019-11-27 |
Seul-Michałowska, Sylwia Gorzelana, Joanna - red. nauk. Seul, Anastazja - red. nauk.
Kopciewicz, Lucyna Paprzycka, Emilia - red. Mianowska, Edyta - red.
Brzezińska, Adrianna Zielińska, Maria - red. Lisowski, Krzysztof - red.
Taraszczuk, Izabela Kaczor, Monika - red. nauk. Kładoczny, Piotr - red. nauk.
Mydłowska, Beata Mydłowska, Monika Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk. Przybysz-Zaremba, Małgorzata - red. nauk.
Hadzicka, Joanna Rongińska, Tatiana - red.
Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk. Przybysz-Zaremba, Małgorzata - red. nauk.
Kataryńczuk-Mania, Lidia Przybysz-Zaremba, Małgorzata Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk. Przybysz-Zaremba, Małgorzata - red. nauk.