Człowiek w całokształcie życia: rodzina - edukacja - praca
Celem artykułu jest przedstawienie wyników badań na temat roli przyjaźni w doświadczaniu dobrostanu psychicznego przez adolescentów. Założono, że dzięki przyjacielowi łatwiej może przebiegać adaptacja adolescenta tak do wewnętrznych przemian, jak i do oczekiwań społecznych, co z kolei pozwoli mu na osiągnięcie poczucia spełnienia, samoakceptacji czy zadowolenia z życia. ; Postawiono więc pytanie, czy istnieje związek pomiędzy doświadczaniem przyjaźni a dobrostanem psychicznym adolescentów. Oczekiwano, że taki związek o charakterze dodatnim istnieje odnośnie do dobrostanu osobowościowego, społecznego oraz emocjonalnego. Zbadano 112 uczniów w wieku 15-18 lat, w tym 71 dziewcząt i 37 chłopców (4 osoby nie określiły swojej płci), za pomocą dwóch narzędzi: Kwestionariusza do Badania Relacji Społecznych i Kwestionariusza do Badania Dobrostanu Psychicznego Adolescentów. ; Ustalono, że istnieje dodatni związek pomiędzy doświadczaniem przyjaźni a dobrostanem osobowościowym i społecznym, co potwierdziło hipotezę, natomiast nie została potwierdzona hipoteza w odniesieniu do dobrostanu emocjonalnego, gdzie takiego związku nie ustalono.
This article presents the results of research on the role of friendship in the experience of well-being for adolescents. It was assumed that with a friend can easily run adaptation of adolescent to internal changes, and to social expectations, which in turn will allow them to achieve a sense of accomplishment, self-acceptance and satisfaction with life. We put the question of whether there is a link between the experience of friendship and mental well-being of adolescents. ; It was expected that such a positive relationship concerns the well-being of personality, social and emotional. Examined 112 students aged 15-18 years, including 71 girls and 37 boys (4 persons did not indicate their gender), using two tools: Questionnaire for the Study of Social Relations and Questionnaire for the Study Mental Well-being of adolescents. ; It turned out that there is a positive relationship between the experience of friendship and personality and social well-being, which confirmed the hypothesis but it has not been confirmed hypothesis in relation to the emotional well-being, where such a link has not been established.
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Psychologiczne Zeszyty Naukowe, nr 1/2016
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
23 maj 2023
27 lis 2019
1 208
https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/61772
| Nazwa wydania | Data |
|---|---|
| Przyjaźń a subiektywny dobrostan psychiczny adolescentów = Friendship and subjective well-being of adolescents | 23 maj 2023 |
Wojciechowska, Ludwika Rybacka, Samanta Wojciechowski, Łukasz Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.
Bizukojć, Maciej Pruszyńska, Aleksandra Kłudka, Mateusz Czyż, Nikodem Czekajło, Emilia Siwicka, Anastazja Szołtek, Mikołaj Zawali, Dawid Waga, Franciszek Zotov, Yevhenii Bogucka, Gabriela Kravchenko, Tanya Konarska, Hanna Dalik, Piotr Waleńska, Karolina Pawlak, Martyna Imbierska, Julia Jankowska, Alina Rogala, Julia Zawieja, Maja Wyszyński, Igor Zarębska, Marta Kruk, Antonina Sokołowska, Aleksandra
Fudali, Maria Miłkowska, Grażyna - red.
Kopciewicz, Lucyna Paprzycka, Emilia - red. Mianowska, Edyta - red.
Seul-Michałowska, Sylwia Gorzelana, Joanna - red. nauk. Seul, Anastazja - red. nauk.
Brzezińska, Adrianna Zielińska, Maria - red. Lisowski, Krzysztof - red.
Taraszczuk, Izabela Kaczor, Monika - red. nauk. Kładoczny, Piotr - red. nauk.
Hadzicka, Joanna Rongińska, Tatiana - red.